SELMA???....schreeuwde Belaid buiten zinnen.....
Zijn wereld stond stil en de grond zakte onder zijn voeten.
Hij riep in een hulpkreet zijn tweelingbroer Mounsif.....
Na luttele seconden zag Belaid zijn geliefde Selma nog steeds op de grond liggen, op haar rug, omsingeld door de familie en gasten, haar insluitend.
In een schim zag hij haar bleke en schroomvallig gelaat. Selma's verzorgde handen lagen beschermd om het uiteinde van haar prille minuscule zwangerschapbuikje.
Mounia, Ouafa, Ria, Ramona, Felicity, Aicha en Maysa ontfermden zich over Selma en stuurden alle mannen de kamer uit. Mounsif en Badr trokken de overbezorgde Belaid mee naar de salon.
Belaid wilde haar met een betraande gezicht nog moed toe schreeuwen, maar kreeg de kans niet. Hij kon in alle consternatie enkel ontdaan de mannen volgen. Badr, Mounsif, Adil, Bilal, Nabil, Hamza en Cyprian probeerde hem te kalmeren.
Mounia bukte bij Selma op de grond......
"Yallah! Ze is aan het hyperventileren! We gaan haar aankleden en brengen haar bij Badr's zussen Amayasa en Ighlafa in de Jeblia dorp hier dichtbij!
De vrouwen hielpen Selma zich aan te kleden en haar tranen te drogen. Ze trilde......"Ik ben niét aan het hyperventileren! Euhm...Heb ik een miskraam gehad?,'zei ze buiten adem, met haar hand op haar buik gedrukt, terwijl de tranen over haar wangen rolden.
Geruststellend keek Mounia even naar de andere vrouwen voor ze vlug haar hoofd schudde...Selma veegde met haar mouw over haar gezicht...
"Mijn geliefde schoondochter Djeli Selma, ik ga er vooralsnog van uit dat mijn kleinkind in jóuw buik momenteel niets mankeert. Bij ons in het dorp heb ik zo vaak acute miskramen van de dorps vrouwen meegemaakt, dat ik je nu al kan zeggen dat jij niet die welbekende symptomen vertoond.
"Daarom wil ik je nu naar het dorp brengen voor de biologische specerijen en kruiden-geneeswijze van Amaysa & Ighlafa. Ik heb het zelfs mijn kinderen nooit vertelt, maar één jaar na de bevalling van Mounsif en Belaid raakte ik opnieuw zwanger.
"Net als jij kreeg ik na een woordenwisseling met Badr óók een paniekaanval. We vreesden voor het ergste. Tot Badr's zussen erbij werden gehaald. Amayasa en Ighlafa ontfermden zich over mij en behandelden mij enkel met hun eigen geteelde specerijen, korrels & kruiden.
Sindsdien heb ik nooit meer last gehad van paniekaanvallen. Het is van groot belang om daarbij ook ademhalingsoefeningen te doen.
"Het allerbeste middel tegen een ieder vorm van hyperventilatie is ontspanning van lichaam en geest. Hoe minder stress je jezelf op de hals haalt des te optimaler je ademhaalt en des zwakker de fenomenen van hyperventilatie worden.
Ouafa knielde bij Selma neer....
"Hbiba, je hebt géén miskraam maar een zenuwaanval. Hyperventilatie heeft eerder een psychische oorzaak door langdurige of acute stress, en onderliggende angsten.
Mounia liep naar Badr en Belaid toe om te vertellen dat ze gereed waren om richting het dorp te vertrekken....
Terwijl de dames Selma al ondersteunend in de SUV legden, liep Belaid naar haar toe en omarmde haar vol emotie.....
"Selma?.....Ik word gek als we deze baby verliezen....
"Shouf, ik zweer het je....Ik laat géén spaan heel van Numidia!!........................................
~~In Casablanca~~
Toen Nadia de brief opende en de eerste zinnen las, was ze in shock......
Nadat ze na velen zoekpogingen Tamimount niet in huis kon traceren, had ze de enveloppe opengescheurd. Maar ze was niet voorbereid geweest op wat haar versperde ogen zouden lezen.
"Ahmed & Tamimount nog steeds getrouwd?!? En haar huwelijk met Darrys dan?!
Net op dat moment kwam Tamimount de keuken in lopen.
Nadia liet haar direct het briefje zien.......
Alsof ze Oost-Indische doof was, stapelde Tamimount nerveus de borden naast de wasbak op. Ze schrobde overdreven de keukentafel. Het leek alsof ze nog niet van een ander wilde horen dat haar huwelijk met Darrys een farce was.
Er was maar één brief en onomstotelijk bewijs waarin iedereen straks geïnteresseerd zal zijn...
Tamimount barste in tranen uit. Nadia trok haar in een omhelzing en troosten haar. Na enkele minuten gingen ze samen aan het kookeiland zitten. Bewogen vertelde Tamimount haar relaas...
"Soms bidt je al zo lang Istikhara voor iets en wil je het liefst direct een antwoord of deuntje van Allah swt. Je verlangt naar genezing, herstel of orde in jóuw liefdesleven. Maar het blijft stil. Je bidt om leiding en hulp maar God lijkt stil.
"Allah swt blijft soms stil en dat doet pijn. Je vraagt je af waarom God geen antwoord geeft. Maar zelfs zijn stilte brengt ons dichter bij Hem. Het leert ons afhankelijk te worden van hem, terwijl wij eigen keuzes maken.
"We hoeven niet in te vullen waarom hij stil is, maar we mogen vertrouwen dat hij weet wat hij aan het doen is. Gods stiltes zijn ook Gods antwoorden.
"Als wij alleen het waarneembare als antwoorden zien, staan we op een dun strookje genadegrond. Allah swt heeft zo veel vertrouwen in de afloop van een precaire situatie dat hij soms reageert met stilte.
"Nu snap ik waarom ik bij die façade huwelijk met Darrys geen enkele hint kreeg. Het was niet voorbestemd. Als je nóg geen licht in het duisternis ziet dan kun je ervan uit gaan dat het een beproeving is waar je doorheen moet.
"Pas bij de ontknoping krijg je alle antwoorden op de voorheen cryptische raadsels. Al die ontbrekende puzzelstukjes passen dan zonder enige moeite in elkaar. Ik heb bij het huwen van Darrys zo vaak getwijfeld en bindingsangst gehad, dat ik begon te geloven dat het aan mij lag.
"Welke alleenstaande moeder met een ex man in de gevangenis zou een huwelijksaanzoek van een zehma vrome man- zonder kids afslaan?
"Achteraf gezien had ik de bekende alarmbellen wel tig keer horen afgaan. En telkens weer zette ik de code uit, zonder bij de toedracht van de alarmering stil te staan.
"Ahmed zat zo diep in mijn hart, dat ik ben gaan vechten tegen de bierkaai. Ik moest hem een koekje van éigen deeg geven. De wereld moest zien hoe gelukkig ik zogenaamd was. Diep van binnen werd ik verscheurd door mijn hart die geen enkele plek voor een ander had....
Nadia schotelde de mijmerende Tamimount een glas versgezette muntthee voor.....
"Tami?.....was je vannacht bij Ahmed?............................................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...