Belaid greep Numidia woest bij haar schouders en plette haar tegen het stenen gazon gevel......
"Wat bazel je nou allemaal over kinderloosheid? Waar ben je mee bezig Numidia? Ik zweer het je, mocht ik erachter komen dat jij in mijn privéleven wroet dan kun je jóuw laatste dagen alvast beginnen af te tellen!
"Dit is waanzin!, gilde hij het in de stilte van zijn geest uit en hij werd plotseling overspoeld door een blinde woede. Hij greep Numidia bij de keel maar zag plotseling vanuit zijn ooghoek Esma's gestalte opduiken....
"Laat haar los Belaid! We gaan wel weg als jij er zoveel moeite mee hebt dat wij hier zijn! Ik raad je wel aan de waarheidsvinding aan jouw echtgenote mede te delen. Mijn nicht Numidia is géén heilig boontje. Maar feit is dat jij haar hebt laten zitten. Zie dat maar goed te praten!
Belaid blies zijn frustraties uit en liet Numidia los. Adil, Bilal en Nabil trokken hem mee naar de achterzijde van het restaurant zodat hij kon afkoelen en kalmeren.
Numidia was te ontzet over hoe gemakkelijk Belaid haar gevoelens buiten beschouwing liet. Ze was nog zichtbaar gefrustreerd en boos omdat het haar niet lukt om haar behoeftes ingevuld te krijgen.
Vaak is men ook zo geconditioneerd dat we denken dat we iets of iemand in de buitenwereld nodig hebben om onze diepgekoesterde wensen vervuld te krijgen. Toch is dat in veel situaties niet het geval.
Het is verschrikkelijk als je aan de kant wordt gezet, en er staan overal verleidelijke laatste strohalmpjes, zoals de hoop dat het nieuwe leven of huwelijk van je ex in de soep loopt, of desnoods wraakacties om dat te bevorderen. Vóór sommigen ex-en voelt het ook té oneerlijk dat zij in de misère zitten en die ander in de zevende hemel met een nieuwe liefde of een geslaagde huwelijksleven.
Intussen werd Selma ongedurig. Terwijl de meiden gezamenlijk naar de toiletruimte van het restaurant liepen, griste ze vliegensvlug Belaid's autosleutels van tafel en rende richting de zij-uitgang naar hun geparkeerde SUV. Blindelings startte ze de auto en reed weg richting de familie compound.
Eenmaal thuis aangekomen rende ze naar Ramona en Mounsif's slaapverblijf. Ze was allang blij dat Mounsif samen met Badr en Mounia op bezoek waren bij Amayasa en Ighlafa de zussen van Badr, die in het afgelegen Jeblia dorp van Marrakech woonden.
Terwijl Selma nerveus heen en weer ijsbeerde met Ramona in haar kielzog, stak ze van wal. Ze vertelde over de vreemde bedoening in het restaurant en beschreef Numidia feilloos.....
Ramona viel even stil en keek bedenkelijke voor zich uit....
"Numidia?...Zou het? Ze had haar op een foto gezien in het fotoalbum van Safya de oudste zus van Mounsif en Belaid. Het was een onschuldige tafereel. De foto was op een bruiloft van de zus van Numidia genomen. Safya en de zus van Numidia zaten vroeger bij elkaar op school.
Voorzover Ramona zich kon herinneren kenden Belaid en Numidia's familie elkaar al sinds jaar en dag. Zij en Belaid kregen pas rond hun 19e iets met elkaar. Daarna was er sprake van een korte onuitgesproken verloving.
Meer détails wist ze helaas niet, omdat de familie sindsdien niet meer over Belaid's verleden met Numidia praat.
"Oei, dacht Ramona:...Die ex, daar krijgt Selma nog wat mee te stellen.
"Selma lieverd?, Ik heb eigenlijk nooit gezien dat zoiets 'goed wordt opgenomen'. Naarmate een verloving of scheidingsbreuk meer menens wordt, gaat de gedumpte partij steevast meer tegensputteren.
"Kom op meid! Jaloezie is compleet onzinnig. Ik begrijp echt wel dat het je onzeker kan maken, maar wat heb je eraan om in het verleden te leven? Jij slaapt 's nachts naast hem, zij niet! Laat het los. Dat was toen, This is now.
Maar Selma was juist verbolgen om het feit dat Belaid zo geheimzinnig deed. Waarom plotseling naar buiten lopen? Opeens waren ze weg en de mannen deden alsof hun neus bloede! Yek!
"Ik zeg je eerlijk Ramona, zwanger of niet....Ik had die chick helemaal lam geslagen als Aicha en Maysa mij niet tegen hadden gehouden! Feit dat ik direct naar huis toe ben gereden, is omdat ik NU géén drama wil. Ik ben als de dood voor een miskraam! Snap je?
"Dat kan ik me goed indenken. Maar je stelt je vreselijk aan Selma! Stop met dat onzekere gedoe en vertrouw op Belaid. Je hebt totaal geen reden om jaloers te zijn. Niet alle mannen geven toe aan hun desparate ex hé?! Jij zegt dat jij Belaid vertrouwt? laat dit dan ook aan hem zien.
"Voor hem is zijn ex verleden tijd, maar voor jou blijkbaar niet. Je klinkt heel angstig en maakt er een groter ding van dan dat het was. Hun relatie is voorbij, en nu heb jij iets bijzonders met hem. Jullie zijn gehuwd en je bent zwanger van hem. Hij heeft voor jou gekozen!
"Laat aan hem zien dat hij de goede keus heeft gemaakt door hem te laten merken dat jij hem vertrouwt. Ik snap best dat je het niet leuk vindt, maar het gedrag wat je hierbij vertoont verraad je echt te erg.
"Voor de klampende ex die met een verbroken verloving blijft zitten, líjkt het alsof die dingen een collectief belang dienen en de vertrokken partner alleen aan zichzelf denkt. Begrijpelijk, want de vertrekkers zijn vaak gericht op het opbouwen van hun eigen nieuwe leven.
"Maar de achterblijver zoekt vaak onbewust een manier om de relatie deels in stand te houden en greep op de ander te behouden. 'Vrienden blijven' is dan het motto – vergetend dat vrienden de leuke dingen van het nieuwe vrije leven voluit met elkaar bespreken, terwijl exen die dat doen elkaar alleen maar kwetsen.
Vriendschap tussen exen bestaat niet! Ik durf te zweren dat Belaid zich echt moest inhouden om haar kop niet te verbouwen. Hij praat nóóit over haar en zelfs Mounsif zwijgt erover. Jij bent zijn vrouw en moeder van zijn nog ongeboren kind. Laat haar niet tussen jullie in komen. Ook niet in jóuw verbeelding.
"Sommigen exen zijn soms echt van het padje af. Onder het mom van nobelheid en het beschermen van de goede verstandhouding houden de verlatenen zichzelf voor de gek en ontkennen stiekem de onherroepelijkheid van de breuk. Daarmee blokkeren ze de weg naar hun eigen vrije leven – vaak geholpen door de verlater, die de lieve vrede wil bewaren.
" Vaak zijn het ook nog eens narcisten die extreem jaloers overkomen. Ze gunnen de ander niets. Een narcist heeft nooit ergens last van, want de schuld ligt toch altijd bij een ander.
"Je kunt ze herkennen aan bijzonder autoritair en dictatoriaal gedrag. En niet vergeten die stalkerige houding in de trant van: "Jij hebt mijn hart gebroken, dus gun ik jou óók geen moment rust in jóuw nieuw liefdesleven.
"Een bekend verschijnsel is de narcistische krenking. Dit is als diegene zich zó in zijn diepste wezen aangetast voelt, dat hij of zij daar helemaal gepikeerd van raakt. En hier dus zelfs wraakzuchtig en agressief van wordt.
"Ze willen eigenhandig Karma een handje helpen om zich beter te kunnen voelen. Hier in Marokko viert de Shir hoogtij bij velen verbiterde exen.
"Maar Ramona? Deze ex bedreigt naar mijn gevoel nu al ons huwelijk. Bovendien denk ik over haar: Jij hebt je kans gehad, je wilde hem niet! Ik wel! Laat ons met rust! Deze situatie ontwricht onze relatie en ik weet niet meer waar ik aan toe ben.
"Selma? Spreek nog geen veto uit, maar kijk het eerst even aan. Als je er op dit moment een halszaak van maakt, zal Belaid wel voor je zwichten, maar je verliest héél veel aan macht.
"Belaid zal jou betichten van misplaatste jaloezie, hij zal je inwrijven dat hij zich voor jou opoffert, dat je jezelf aanstelt, kortom jij komt bij hem in de schuld te staan. Dat is niet prettig in een huwelijk. Beter is het om de vijand met zoetsappigheid binnenboord te halen.
Ramona had de laatste woorden nog niet uitgesproken of Belaid stormde zwijgend de kamer binnen, en greep Selma bij de hand waarna hij haar naar hun slaapkamer meetrok..
Hij duwde Selma zachtmoedig omlaag in de fauteuil.
Vervolgens bleef Belaid met een blikveld die boekdelen sprak pontificaal voor haar staan.................................................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...