Hoofdstuk 114

112 6 0
                                    

 Azra?.....Ben je jouw tong verloren?...

Het leek of Patron feiloos zijn dochters onuitgesproken worden kon aanvoelen.

"Kom NU naar huis en breng Brahym direct mee! Tamshount!

Azra en Brahym keken elkander perplex aan.....

"Brahym we moeten naar mijn vader toe. Ik ben het zat om jou iedere keer bij hem te verdedigen of verantwoording af te leggen......................................

              ~In de Maison~

Tot nu toe schoof Patron alle tekortkomingen van hun kinderen in Salima's schoenen.

Maar nu leek het of hij ergens ver weg een geweten had.....

"Salima, ik sta Wahed met mijn rug tegen de muur. Voorheen hielp het nog wel als ik Azra  strafte, maar nu niet meer. Ze luistert totaal niet meer. Deze week ben ik begonnen haar te negeren. Ben benieuwd of dat gaat helpen.

"Bij jou mag alles en jij geeft Azra en Redouan nooit straf. Dus ik ben de boze vader en Ze3ma de starre strenge papa. Ik ben het spuugzat met Azra. We lopen ook rondjes om elkaar heen. Zelfs daar wil zij ook niet meer over praten. Ze loopt met een waas voor haar ogen en alleen Brahym telt nog maar.

Salima kroop dicht tegen Patron aan.....

"Ilias? In dit soort situaties probeer je als ouder natuurlijk alles uit de kast te halen om je doel te bereiken, maar dat kunnen soms nét de verkeerde dingen zijn, die uiteindelijk een averechts effect hebben.

"Door onze dochter te negeren jaagt jij haar júist in de armen van Brahym. Kinderen in het algemeen en pubers in het bijzonder vinden het namelijk heel erg om gestagneerd, bestraft en genegeerd te worden.

"Ze vinden het nog vele malen erger dan ruzie hebben. Jij maakt het thuis dus zó vervelend voor onze dochter, dat je haar min of meer dwingt om naar Brahym te gaan die wél aandacht aan haar besteedt.

"Daarnaast is er nog een tweede, meer principiële reden waarom de Marokkaanse  'negeer-methode' in dit geval een foute keuze is. Het betekent namelijk dat je bewust elk wederzijds contact belemmert, terwijl 'communicatie' nu juist het enige is wat nog kan helpen in zo'n situatie. Wij als ouders moeten praten, praten, praten, Ilias!

"Meer kun je niet doen, hoe gevoelig Brahym's scheiding ook is. Azra is nu eenmaal straalverliefd op hem, en gaat al een poos stiekem met hem om. En dat allemaal ondanks JOUW boosheid en ongeacht de straf die JIJ haar eventueel wilt geven.

"Geloof mij, ik kan me levendig indenken dat jij ontzettend bezorgd bent over de invloed van Brahym's ex en zijn familie, en dat je deze aankomende huwelijk wilt verbieden. Maar ook sancties helpt niets. Want dan zal ze haar huwelijk stiekem voortzetten, wat de verhouding nog specialer voor haar maakt. Bovendien hebben wij dan helemáál geen zicht meer op wat er gebeurt.

"Op de een of andere manier is Azra dol op Brahym, ondanks zijn veelbesproken verleden en vechtscheiding. Liefde maakt blind... Ze is ook nog heel jong, en verliefde jonge meisjes zijn vaak heel naïef en eigengereid.

"Ilias besef dat jij met Azra  in een strijd verwikkeld geraakt die je bij voorbaat niet meer kunt winnen? Althans niet met jouw huidige aanpak. Azra kan namelijk nooit voldoen aan jóuw wensen om het uit te maken, omdat ze dan altijd de verliezende partij zal zijn, wat ze natuurlijk nooit zal laten gebeuren.

"Hoe kun je dan alsnog jouw doel bereiken, door iets te doen wat volledig tegen onze gevoel indruist, en wat ook heel moeilijk is, maar wat echt de enige optie is. Namelijk: door de strijd te staken, zodat er geen winnaars of verliezers meer zijn. Misschien denk je dat jij dan zelf de verliezer bent als je de strijd staakt, maar dat is niet zo. Het is alleen maar een tactische truc om jouw doel te bereiken.

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu