Salima schudde haar hoofd en probeerde te voorkomen dat de Patron, uitgerekend NU de waarheid aan Redouan zou openbaren.....
"Ilias??.....niet doen! Jij hebt al die tijd niets ondernomen, en nu wil jij de plek van een rechtschapen vader overnemen? La!!!
De Patron trok zijn arm uit Salima's geklemde hand....
"Het is klaar Salima! Zo wil ik niet meer leven. Van mijn part zal ik eeuwige boeten voor deze zonde. En toch moet ik het Redouan nu vertellen! Stel je voor dat hij daadwerkelijk was geliquideerd? Layhfed! We moeten per direct stoppen met mooi weer spelen!
Hij liep de ziekenkamer in en bekeek de nog zwakke milde Redouan secuur.....
"Mijn zoon........
Redouan was nog suf, maar ging direct rechtop zitten in bed.
"Patron?....Bent u mijn vader, waar Mama zo mysterieus over deed?
De Patron knikte en ging bij hem op bed zitten. Even was het stil......
Hij omarmde de zieke Redouan. De tranen vloeiden rijkelijk in hun ogen...
"Redouan?....28 jaar geleden heb ik jouw moeder Salima op eem bruiloft leren kennen. Ik was dolverliefd op haar. En zij op mij. We zijn een jaar met elkaar omgegaan en letterlijk tijdens de laatste keer dat we elkaar zagen is ze zwanger geraakt. we wisten dat het kind van mij was maar gezien de situatie wist ze zich geen raad. Hoe moest ze dit aan te pakken in onze stigmatiserende gemeenschap van taboes?
"Tijdens de zwangerschap heeft haar inmiddels overleden man Ajoub haar ten huwelijk gevraagd met de wetenschap dat hij dacht dat het kind van hun samen was.
Salima begon te huilen, en nam het woord over.......
"Redouan, tijdens mijn zwangerschap welke toen der tijd al geruime tijd vorderde was het te riskant om een vaderschapstest te doen. Ik had toen al spijt van mijn keuzes, en wilde koste wat het kost niet bij Ajoub weg, ondanks dat ik niet van hem hield. Mijn hart lag bij Ilias die tevens jouw biologische vader is.
"Na jouw geboorte welke was in januari heeft Ajoub natuurlijk jou aangeven bij de gemeente als zijn kind. Nadat ik Ajoub dit opgebiecht had wilde hij alsnog kosten wat het kost jou samen opvoeden. We konden niet meer terug. Onze families zouden ons beiden stante péde afstoten!
De Patron liep naar het raam toe en plaatste zijn gevouwen handen op zijn hoofd....
"Hoewel ik niet zou weglopen voor mijn verantwoordelijkheden, kon ik niet anders dan deze beproeving accepteren om Salima en Ajoub's geluk niet in de weg te staan.
"Maar juist die Mgharba Hachouma fantasiewereld voorkwam dat het veel soepeler verliep. Mede ook omdat wij kinderen nóóit in volwassen issues betrekken. Daardoor hebben dit soort buitenechtelijke kinderen later niet zoveel herinneringen aan die eerste paar jaren.
"Mohim, Ik ben voorstander om het kinderen op tijd te vertellen, zodat ze kunnen vergroeien met de feiten zonder dat het als een enorme verrassing komt in een tijd dat ze het veel beter beseffen en de impact groter zal zijn.
Patron draaide zich om naar Salima.....
"Jij als moeder mag nooit onderschatten hoe diepgaand de loyaliteit van een kind ten opzichte van zijn of haar ouders is, en hoe moeilijk dit voor een kind kan zijn. Ieder kind is loyaal aan zijn ouders, meestal tot in lengte van dagen. Andersom hoeft dit helemaal niet altijd het geval te zijn. Kinderen zijn op zoek naar de liefde van de beide ouders, wat er ook gebeurt. En die zoektocht kan soms een leven lang duren.
"Redouan is loyaal aan jou en mogelijk aan zijn wijlen stiefvader Ajoub. Die leeft nu niet meer. En dan komt daar nu zijn loyaliteit aan mij zijn 'echte' vader bij. Dat is echt niet gemakkelijk voor Redouan. Heel ingewikkeld zelfs. Hij heeft dus tijd nodig om al zijn gevoelens een plek te geven.
Tot slot moet je die gedachten onthouden van Redouan, die heimelijk al op zoek was gegaan naar zijn niet aanwezige biologische ouder en dan ben ik er ineens. Dat is schrikken! Sterker nog: dat is dood-eng! Zijn fantasie wordt werkelijkheid. Jarenlang heeft hij waarschijnlijk als kind zitten fantaseren over mij de afwezige vader, en plotseling is ben ik binnen zijn bereik.
"Er zal van alles door zijn hoofd gaan, in de trant van: "Moet ik dit nu prettig vinden of niet? Wat vind ik van mijn vader? Hoe vindt hij mij? Lijk ik op hem? Waarom is hij bij mij en mijn moeder weggegaan? Waarom woont hij zover weg? Wil ik hem wel zien? Ben ik nog wel loyaal aan mijn moeder als ik mijn vader ontmoet en als ik hem dan nog leuk ga vinden ook? Wat dan?
"Luister Salima, Ik kan niet bij Redouan in zijn hoofd naar binnen kijken, maar jij misschien wel. In ieder geval kunnen jij en ik hem helpen door zijn gevoelens te benoemen en te vragen wat hij voelt en wat voor hem het lastigst is. Dan pas komt er een ouderlijk gesprek op gang, en kunnen wij met elkaar al onze verschillende emoties en de bijbehorende gevoelens delen.
Uitgerekend nu, op zijn 28e levensjaar hoort Redouan van zijn moeder en de Patron dat Ajoub, de man met wie zijn moeder ruim 28 jaar getrouwd was niet zijn biologische vader is.....
Redouan bekeek Salima en de Patron met een meewarig blik.
"Gek genoeg komt het voor mij niet als een verrassing. Ik had als kind altijd al het gevoel dat Ajoub niet mijn echte vader was. Ik leek totaal niet op hem. Had met hem ook niet de band die andere kinderen met hun vader hebben. Tóch heb ik nooit iemand verteld over mijn twijfels. Dat durfde ik niet!
Ondanks zijn voorgevoel kwam het nieuws hard binnen bij de nog zieke Redouan. "De band tussen mij en mijn 'opvoedvader' Ajoub is nooit goed geweest. Het lukte hem niet om een band op te bouwen met mijn zus en mij. Nadat hij vermoord wad, verslechterde het contact met mijn moeder. Al neemt dat niet weg dat ik schrok toen ik vermoede dat hij niet mijn vader was. Ik was compleet lamgeslagen! Yek!
"Toch is het een wonder dat de waarheid boven tafel is gekomen, want als het aan mijn moeder had gelegen, waren we het nooit te weten gekomen. Uit bescherming voor mijn 'opvoedvader', maar ook omdat haar familie destijds adviseerden om te trouwen met Ajoub en niets prijs te geven over mijn echte vader. Uiteindelijk bent u diegene die mijn moeder heeft kunnen overtuigen om mij de waarheid te vertellen. Mijn moeder ziet nu blijkbaar geen andere uitweg dan het opbiechten. Of niet Yemma??
"Dat mijn moeder de waarheid zo lang voor mij verborgen heeft gehouden, neem ik haar nog steeds kwalijk. En toch vind ik dat ieder kind recht heeft om te weten waar het vandaan komt, en wie de biologische vader is. Dat zijn geen dingen waar je over liegt. De hechte band met mijn moeder heeft daardoor wel een deuk opgelopen. Het vertrouwen was beschadigd. Je weet op een gegeven moment niet meer wat je moet geloven!
"Als tiener ben ik nooit op het idee gekomen om op zoek te gaan naar mijn biologische vader. Vooral omdat volgens mijn moeder Ajoub Ze3ma mijn echte vader was. Pas rond mijn 20e begon het te kriebelen. Ik werd nieuwsgierig. Wie was mijn vader? Waar kwam hij vandaan? En had ik mijn temperamentvolle karakter misschien van hem? Ik had geen idee.
"Ik merkte dat het verlangen om mijn biologische vader te leren kennen steeds groter werd, maar ik vond het heel spannend om te horen dat hij een grote Maffiabaas was. Op een gegeven moment was ik zelfs bang dat het een obsessie zou worden om mijn vader te vinden. Want hoe groot is nou de kans dat je hem écht vindt? Ondanks mijn twijfel heb ik het uiteindelijk toch gedaan. Wat had ik te verliezen?
Redouan staarde naar Salima...
Mama?.......hebben Adza en ik dezelfde vader???
Is de Patron onze beider vader????........................................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...