Ahmed stond als een ondeugend kind, met een quasi verlegen gezicht, en een nauwelijks verbeten lachje om zijn mond.
....Alsof hij Tamimount's blik voelde, focuste hij zich plotseling op die onthutste iris, maar meteen had zij haar ogen al afgewend....
Tot ze in zijn grote donkere kijkers staarde....
Die dansten en glinsterden van deugdzaamheid en plezier.
Het was zijn bengel achtige onschuld, die er nóg meer voor zorgde dat hij ernaar verlangde om bij haar te zijn.
Ironisch genoeg was het uitgerekend die charmerende karaktereigenschap waar zij óóit op viel.
Tamimount kon geen zinnig woord méér uitbrengen in het bijzijn van hun dochters Melina en Zouhayra. Ze deed haar schort af, draaide zich richting Ahmed en hing het pontificaal om zijn nek....
"Mohim, ga jij maar een welkomst maaltijd vóór de aanstaande schoonouders van onze dochter bereiden! Ik ben ervan overtuigd dat Melina en Zouhayra jouw met liefde zullen helpen tijdens het kokkerellen! Ik ga naar Ouafa en Ria in het Penthouse!
Zonder hem nog één blik waardig te gunnen beende Tamimount de keuken uit richting de garage. In de verte hoorden Ahmed en hun dochters Tamimount keihard wegscheuren in haar SUV.
Ahmed gaf de moed niet op...
"Yallah mijn geliefde dochters, was jullie handen en kom Papa helpen met koken. Het word een lange dag. Gelukkig ben ik vandaag vrijgewaard van mijn werk.
Melina schraapte haar keel....
"Papa?...Meen je dat wat je net tegen Yemma zei? Wil je echt mijn toekomstige schoonouders Louisa en Manou vóór een etentje uitnodigen?
Ahmed trok Melina en Zouhayra liefdevol naar zich toe....
Maar natúúrlijk mijn geliefde dochters! Ik beweeg hemel en aarde voor jullie. Papa heeft in het verleden veel fouten gemaakt, ondanks alles geloof ik er heilig in dat elk mens een tweede kans verdient. Ik beloof jullie plechtig met het hand op mijn hart dat ik alle goede daden als vader zal inhalen.
Melina trok even met haar smalle schouders alsof ze iets van zich afschudde, en bedacht zich prompt tevreden hoe die vaderliefde eenstemmig van lof was.
Om je ouders zo compleet te zien konden juist die dingen haar het meest schelen. Ze had haar vader al die jaren zo gemist, dat enkel zijn woorden van berouw alle ontbrekende puzzelstukjes tot één geheel maakten.
Zouhayra daarentegen was een stuk coulanter. Ze waste haar handen en pakte de boodschappentas zonder moren uit....
"Papa? Weet u hoe blij ik ben, dat ik nu op school niet meer hoef te jokken dat u ze3ma langdurig voor werk in Spanje verblijft? Ja ik weet! Slaat nergens op! Maar ik kon het woord 'werkvakantie' makkelijker over mijn lippen krijgen dan de gevreesde: "Mijn vader zit in de gevangenis!
Ahmed schudde aandoenlijk zijn hoofd en begon het vlees te snijden. Terwijl de meiden alle groentes prepareerden, bedacht hij zich dat zijn dochters de vergevensgezindheid van zijn vader Idriss hadden geërfd. Ondanks zijn verleden hébben zijn ouders en familie hem nooit in de steek gelaten...
De keuken deur ging open, waarna Nadia, met Idir, die springend en brabbelend op haar arm uitschoot, pal voor Ahmed en de meiden stond....
"Zoo? Salam Nadia! dat is al vroeg bezoek. Mrehba!
Welkom! grijnsde Ahmed gastvrij.Nadia legde de vrolijke Idir op een uitgevouwen speelkleed op de vloer....
"Ahmed?, ben je zo matineus door al die emoties en vermoeienissen na jouw vrijlating?
Ahmed lachte even wat verlegen; zijn gewone aplomb verloren tegenover de gedachte, dat hij zijn kinderen nog meer dan het leven lief had.
"Wella Nadia? Màg ik zo vroeg niet hier komen? Hij grinnikte in zijn vuist, gewonnen door zijn half coquet, half verlegen houding.
Nadia lachte observerend terug, en nam met een psychologische bestuderende blik, plaats aan de keukentafel......
"Waar is Tamimount naartoe?
Ahmed kwam met de schort om naast Nadia zitten. De meiden liepen naar hun kamers om zich om te kleden in hun huis-Jellebas.
"Weet je Nadia, ik heb nu overal vrede mee. Ik accepteer zelfs dat Tami nu verder wilt met Darrys. Maar ik ga mezelf niet wegcijferen voor mijn kids. Hij is een goede kerel, maar niet hun echte vader. Die taak is voor mij weggelegd. Ik ga Tami niet pushen, of tussen hun in zitten. Maar ergens voel ik dat ze niet van Darrys houd!
Nadia zag een twinkeling in zijn ogen. Het feit dat hij die scheidingsakte nog niet aan Darrys had voorgelegd sprak boekdelen....
"Luister Ahmed, het is niet ongewoon om nog aan je ex te denken, zeker als jullie samen veel herinneringen en met name kinderen gemaakt hebben. Dat je hart stiekem nog een sprongetje maakt bij de gedachte aan Tamimount, is dus niet zo heel gek. Maar wat als dat verlangen ineens weer heel vurig oplaait? Wil jij haar weer toch terug? En houdt je eigenlijk nog stééds van Tamimount?
"In een huwelijk zijn, kan je dus het gevoel geven dat je vleugels hebt: Je kunt de hele wereld aan, met je partner aan je zijde. Wanneer je relatie uitgaat, kunnen die gevoelens van gelukzaligheid en zelfvertrouwen dus een flinke snoekduik nemen. Ineens ben je niet meer zo zeker van jezelf, van wie je bent zonder jouw partner. Je bent je rots kwijt.
"Over een gebroken huwelijk heen komen kost tijd en moeite, maar het is zeker niet onmogelijk. Je zult uiteindelijk weer op een punt komen dat je gelukkig bent, zelfs zonder je ex. Maar er kan een moment komen dat die ex partner toch weer je gedachten binnendringt, en wat je ook doet, je krijgt hem/haar niet uit je hoofd. En wat dan?
"Scheidingen en relatiebreuken zijn wreed. En het maakt daarbij niet uit of je nu vreedzaam of ruziënd uit elkaar bent gegaan, het feit blijft dat de persoon waar jij ooit van hield of nog steeds houdt en de persoon die jij zelf was, ineens uit je leven gerukt is.
"En wat overblijft, is een gapend gat in je hart en een leegte in je leven. Je hebt het gevoel dat je iets mist, en je gaat op zoek naar iets om de leegte op te vullen.
"Maar het is heel goed mogelijk dat je daarbij op zoek gaat naar het verkeerde. Misschien focus je je enorm op Tamimount, omdat je zeker weet dat enkel zij alleen die leegte kan opvullen.
"Of je gaat op zoek naar wie dan ook die de leegte kan opvullen. Dat noemen ze ook wel een Rebound relatie. Soort goedmakertje na een pijnlijke breuk. Aan beide verhalen zit echter een schaduwkant: je richt je zo erg op je ex, dat je niet doorhebt dat hij/zij niet langer 'Jouw ware' is, of je zoekt liefde op de verkeerde plekken.
"Ahmed, de leegte die jij voelt, kan dus twee oorzaken hebben. Oftewel, je mist wie jij was in jullie huwelijk of je mist de gevoelens van zekerheid; het feit dat er altijd iemand voor je klaar stond. Of je mist de persoon die jou die gevoelens gaf, en de persoon die jou vlinders in je buik gaf, iedere keer dat je hem/haar zag.
"Het is belangrijk dat je het verschil hiertussen ziet: Mis je de relatie of de Tamimount?
"Wanneer je namelijk enkel de relatie mist, kan je je enorm vasthouden aan een persoon die jou waarschijnlijk nooit meer werkelijk gelukkig zal maken, omdat jullie eigenlijk helemaal niet bij elkaar passen, of omdat ze verder zijn gegaan met hun leven en zelfs al hertrouwd zijn.
"Mijn vraag is eigenlijk plain and simpel:...Hou je nog van Tamimount?
"En het allerbelangrijkste....Wat staat er in die document?...
"Zijn jullie in werkelijkheid nog steeds getrouwd??........................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...