Damaya stond wat onwennig in de hal.....
Selma en Belaid kwamen kalm aanlopen, ze hielden Ayran stevig vast. Totdat Ayran Damaya herkende en Belaid's hand losliet. Hij rende op haar af, waarna Damaya hem omhelsde.
"Tantes van psychotische ouders hebben ook verdriet. Gelukkig bestaat er hopelijk met jullie toestemming een kans op een omgangsregeling?
"Belaid en Selma?....Ga even met mij terug in de tijd: dag en nacht stond ik voor Aliana Aliens en Ayran klaar. En toen zij stiekem met Redouan de liefde van haar leven ging trouwen, kreeg ik het als laatste te horen. Van blijdschap deelde ik dit nieuws met iedereen die het wilde horen.
"Ook tijdens hun huwelijk konden zij en de criminele Redouan op mij bouwen. En toen ayran werd geboren, gingen ik er als vanzelfsprekend vanuit dat ik tenminste een dag per week mocht oppassen. Hij is de kleinkind van mijn overleden zus en zwager, de ouders van Aliana.
"Eindstand woonde Ayran bekant permanent bij mij in huis. Aliana en Redouan waren soms weken spoorloos. Zodra hij moest vluchten voor zijn Mocro-Maffia vijanden, lieten ze Ayran onbekommerd bij mij. Het jonge criminelen stel wilde namelijk ook ze3ma carrière maken en in hun koophuis blijven wonen.
"Natuurlijk deed ik alles met veel liefde. Maar wat gebeurde er eigenlijk toen Aliana en Redouan besloten te vluchten? Of wat gebeurde er toen Aliana samen met Redouan een snode plan betaamden en Belaid, Mounsif en de anderen vals beschuldigde?
"Mocht ik dan nog steeds 24/7 voor de kleinzoon van mijn wijken zus zorgen? Of was ik volledig afhankelijk van de grimmen van Ayran's geschifte ouders?
"Jaarlijks leggen veel opa’s en oma’s zich met pijn in het hart er bij neer dat ‘het over en uit is’ wat het contact met hun kleinkinderen betreft.
"En ja! De Marokkaanse jeugd begint aardig wat van de westerse gewoontes over te nemen! Schoondochters die afstand nemen van hun schoonfamilie, schoonzussen die elkaars bloed wel kinnen drinken. Schoonfamilies van hel die het huwelijksleven van hun pasgetrouwde broer proberen te vernietigen enzovoorts.
Selma werd emotioneel van Damaya's relaas.....
"En toch zijn de opvoedende tantes na het overlijden van hun broer of zus, exact als de biologisch ouders. Zij zijn niet altijd afhankelijk van hun neefje of nichtje die zij van kleine af aan als hun eigen kroost opvoeden.
"Als er sprake is van een wettelijke family-life adoptie van zowel Aliana als Mo, dan heeft u namelijk ook een omgangsrecht met hun kinderen. Dit recht ontlenen de zorgende ouders aan het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. In artikel 8 van dat verdrag is bepaald dat family-life beschermd wordt.
Selma trok Belaid even terug vóór overleg, terwijl Damaya dolblij speelde met de vrolijke Ayran....
"Damaya? Van mij en Belaid mag je Ayran elke dag zien. Je kunt hier ten alle tijden binnen stappen om tijd met hem te besteden. Het penthouse is groot genoeg en heeft velen logeer etages.
"In de weekenden mag je van ons ook hier blijven slapen opdat Ayran nog quality tijd met zijn echte familie kan vertoeven. Patron en Salima zullen ook regelmatig langskomen vermits Redouan's precaire gezondheid het toelaat.
Damaya kreeg tranen in de ogen. Ze omhelsde Selma langdurig en gaf Belaid een tevreden knikje. Ze wees naar de 5 volle koffers die ze met Ayran's kleding en speelgoed had gevuld....
"Dit zijn alle spullen van Ayran die Aliana achterliet toen ze met hem naar Tétouan vluchte. Vandaag vertrek ik vóór een week naar Tétouan om Aliana als familie te ondersteunen. Ze heeft niemand meer nu ze in een psychose zit.
"Wij Marokkanen hebben een haat liefde verhouding met psychische ziektes. Ze kunnen doormiddel van angst en taboe er moeilijk mee omgaan. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" is een bekend nuchtere Mgharba uitspraak.
Damaya nam opgetogen afscheid van Selma. Nadat Belaid via Patron's chauffeur een rit naar Tétouan rebelse, vertrok Damaya opgelucht en moedig naar haar zieke nichtje.
~Onderweg naar Al-Houceima
Melina en Jadir zaten in de auto onderweg naar Al Houceima.....
Ze waren inmiddels succesvol verloofd. Van hun beider ouders mochten ze in verband met hun studie, zelf een trouwdatum prikken waneer de tijd rijp was.
Alhucemas werd door de oorspronkelijke Tmazight Berber bewoners ook wel Lhusima genoemd. Het is een bekende Marokkaanse havenstad en badplaats
De stad heeft een Spaanse oorsprong. Dat is ook te merken aan de oorspronkelijk naam van de stad. Al Houceima was 'Villa Sanjurjo', vernoemd naar José Sanjurjo y Sacanell (1872-1936). Tijdens de Tweede Spaanse republiek.
Rond 1931-1939 werd de naam echter veranderd naar 'Villa Alhucemas', en later 'Alhucemas', naar de Arabische benaming voor de plant lavendel.
Pas na de Marokkaanse onafhankelijkheid in 1956 wordt een Franse schrijfwijze gehanteerd: Al Hoceima.
Jadir's ouders hadden al sinds jaar en dag een vakantiehuis in Al Houceima. Het was oorspronkelijk een erfstuk van Jadir's Portugese voorouders. Ze handelden vroeger een winkel in stoffen vanuit de familie compound.
Jaren later heeft Jadir's moeder Louisa het huis compleet laten verbouwen tot een luxe vakantie verblijf. Als Jadir of zijn broer Brahym wat tijd alléén wilden doorbrengen dan reden ze altijd naar Al Houceima toe.
Melina glunderde met schitterende twinkelogen....
"Oeh Jadir?....Vakantie!!… Zie jij je al liggen op je bedje aan het strand?
Jadir gaf haar een geruststellende knipoog.....
"Tuurlijk wel éh Hbiba Buijs van mij. Of je nou een paar dagen een stad gaat bezoeken of dat je wat langer weg gaat, vakantie is heerlijk.
"Een schatje....Helaas gunnen we onszelf niet altijd de tijd om er tussenuit te gaan. We zijn druk, druk, druk.. zonde want je knapt zo enorm op van een paar dagen weg.
Eenmaal aangekomen rende Melina het huis opgewekt in, terwijl Jadir de koffers uit de achterbak van de AMG-jeep haalde.
Plotseling hoorde hij Melina keihard gillen bij de entree van hun vakantie villa.........................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...