Tegen de avond maakten Patron, Dries, Reza, Belaid, Mounsif en Mounir hun intrede in Tamimount's pand......
Azra en Brahym hadden zich bij Bilal, Maysa, Aicha en Nabil aangesloten op het buitenterras. Leila bleef met de kinderen in de schaduw van de na sidderende hit zitten.
Het was een identiek gestalte van een Marokkaanse zoete inval in de knusse woonkeuken van Tamimount. Ouafa en Ria waren de enigen die zich met zichtbaar resultaat, tegoed hadden gedaan aan de Marmita.
De rest van de dames probeerden al hardop en kakelend naarstig de clue van Ahmed's terugkeer te ontrafelen.
Dries bleef observerend pal vóór de groep mannen stil staan, en nam vluchtig de gedempte sfeer in zich op....
"Ewa, je zou bijna durven stellen dat hier ook een dodengebed heeft plaatsgevonden. De mannen glimlachten bij die gedachten. Na een hele zware dag van rouw en ontreddering in de moskee en bij de nabestaanden thuis in Reza' s familie, hadden ze behoefte aan een uitlaatklep.
De vrouwen hadden in hun eigen perspectief een enerverende dag van drama en een theatrale Rwina achter de rug. Alles draaide om Ahmed. Sinds hij uit de gevangenis was vrijgelaten had in wezen niemand rust.
Dries tuurde Nadia begripvol aan en voelde direct dat er iets niet in de haak was. Toen een paar minuten later ook Patron zich bij de groep voegde, besloot Zahira het avondeten bij Tamimount op te dienen.
Er hing nog een bedrukte sfeer,......Tot Nadia besloot om de mannen over Ahmed's aanwezigheid in te lichten.
Patron was de enige die enigzins de warboel kon relativeren....
"Na een scheiding blijven omgaan met je ex is waarschijnlijk niet het eerste waar je zin in hebt. Uiteindelijk ben je niet voor niks uit elkaar.
"Maar de kinderen zien hem hopelijk nog wel als 'papa de held'. Hoe zuur dat ook voelt vóór Darrys. Ik ben ervan overtuigd dat jullie, net als ik van mening zijn dat je onder normale omstandigheden de band met je ex goed moet zien te houden omwille van de kids.
Mounir kon dat met een ferme knik bevestigen...
"Toen ze het ja-woord gaven of nagenoten van de conceptie hadden ze waarschijnlijk nog niet voor ogen dat hun kinderen zouden opgroeien in een gebroken gezin. Uiteindelijk wil je toch gewoon een veilige basis geven zonder ruzie of ander moeizaam gedoe.
"Voorheen heb ik een hoop drama met Ramona meegemaakt. Ik had als het ware 99 problemen maar mijn kinderen hoorden niet bij die ene procent. Die cijfer één stond vóór mijn gedane zondes.
"En toch kan ik met het hand op mijn hart zeggen dat ik tot de dag van vandaag een goede vader voor mijn kinderen ben geweest. Ik was een betere papa dan echtgenoot.
Ouafa kon dat volmondig beamen.....
Mijn neefjes zijn niet bepaald heilige koorknaapjes geweest. En toch kan ik géén enkel van hen betrappen op een slechte vaderschap of nalatende ouderlijk praktijken.
"Men gelooft in El-Mektab, maar vergeet dat er soms geen eeuwig garantie aanzit. Sommigen lots bepalingen zijn tijdelijk bedoeld als zware leventest of beproeving. Vooralsnog vind ik dat soort mensen de sterkste van ons allemaal.
"Ze weten immers hoe de bittere nasmaak van een verloren levenspartner, gebroken gezin of liefdesverdriet aanvoelt. Een Hmar stoot zijn hoofd immers nooit meer aan dezelfde steen.
Ria luisterde aandachtig....
"Uiteindelijk wil Tamimount die kids toch gewoon een veilige basis geven zonder ruzie of ander moeizaam gedoe. Het moment dat je beseft dat de koek toch op is en je gewoonweg niet langer in één huis kan samenleven, is pijnlijk. Zeker als je weet dat je elkaar zonder de kinderen nooit meer had gezien. Kids zullen hun ouders tot in den eeuwigheid blijven binden.
"Dat zal best!, riep Ramona begripvol. Maar je moet door. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jezelf is het goed om alles een plekje te gaan geven.
"Ik weet als geen ander dat een breuk moeilijk is: omgaan met je ex op het moment dat die wond nog het diepst is, proberen te zorgen dat je kinderen niks meekrijgen van jouw emoties en boosheid en voorkomen dat ze ergens verloren raken in het midden. Bang om te moeten kiezen of als speelbal in een manipulatief spel van één van beide partijen.
Samira had in die 30 jaar ook het nodige met Patron meegemaakt.....
"Voor Tamimount geldt dat haar de gevoelens van haar kinderen het belangrijkst zijn. Ik denk dat onder normale omstandigheden, dus waarbij fysiek geweld, verslavingen e.d. zijn uitgesloten, elk kind recht heeft op beide ouders. Maakt niet uit wat voor een lamzak of Shmetta hij ook is geweest binnen de relatie.
"Door mijn kinderen voorop te zetten, kon ik meestal wel de juiste keuzes maken. Ik zeg nogmaals dat het echt niet altijd makkelijk is, maar uiteindelijk kan ik mezelf recht in de ogen aankijken. Patron ook. En hij hoefde nooit te kiezen.
"Vrouwen van mijn leeftijd geven een onhandelbare man niet snel op. Wij komen uit een generatie van herstellen, oplappen en recycleren. Mijn moeder zei altijd: "Als je van man, naar man fladdert los je de kern van het probleem nóóit op. Ergens zit in jouw karakter minimaal 40% bijdrage in de breuk. Een mes snijdt aan twee kanten en elk verhaal heeft zijn keerzijde.
Mounsif sloeg zijn hand om Ramona heen.....
"Ewa, door de totale schuld op een ex door te schuiven, stopt men als het ware hun kop in 't zand. Eindstand doen ze niets aan hun eigen falende karakter.
"Gevolg is dat men onbewust met een besmeurde lei in een nieuwe relatie stapt en opnieuw de fout ingaan. Het is niet zózeer de man of vrouw die fout is, maar hun blokkades, onverwerkte verdriet of onopgeloste gedragsproblemen.
Terwijl de anderen zich de rest van de avond prima vermaakten in Tamimount's keuken, had Darrys wel wat anders aan zijn hoofd.
Hij parkeerde zijn auto pal voor de studio in de familie-Villa van Dries en Mounir.....
Met duizend en één vragen stapte hij kalm uit. Achtervolgd door Jadir, klopte hij netjes op de gesloten deur van de studio.
Glimlachend opende Ahmed de deur voor zijn eerste bezoeker in zijn nieuwe onderkomen........
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...