Hoofdstuk 161

86 6 0
                                    

Selma zat in een impasse van duizelig en had eigenlijk helemaal geen zin om er over te praten........

Maar ze kon haar schoonmoeder Mounia moeilijk met een kluitje het riet insturen.

Ze voelde de tranen opkomen, maar probeerde ze naarstig tegen te houden. Ze wilde niet zielig overkomen.

Maar bij het horen van Mounia's lieve woorden, barste ze spontaan in huilen uit....

"Uhgh! Waar komt dat verdrietige gevoel toch vandaan? Waarom nu weer die tranen?

"Het is nu toch wel genoeg dacht ik zo... Blégh en toch voel ik mij vóór saus verdrietig. Waarom zijn die gevoelens er dan toch? Wat is er aan de hand?

Mounia omhelsde Selma stevig en wreef liefdevol over haar inéén gekrompen rug....

"Mijn lieve schoondochter, of je nu verdriet, boosheid, angst of teleurstelling voelt, elke emotie heeft een boodschap in zich. Het wil je wat vertellen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik tijdens mijn eerste zwangerschap óók in tranen uitbarstte en niet wist waarom ik moest huilen.

"Ik had al jaren niet gehuild! Huilen was voor baby's dacht ik. Volgens Marokkaanse gezegden hoort een gelukkig getrouwde vrouw niet te huilen. Alleen ongelukkige mensen doen dat, werd mij continu verteld.

"Badr wist zich ook geen raad met mijn spontane huilbuien. Hij liep dan áltijd snel de deur uit en reed kilometers verder de stad in om mijn lievelingseten te kopen.

"Na ruim een uur kwam hij dan thuis met de handen op zijn rug. Ik moest dan raden wat voor verassing hij dan voor mij had gekocht. Dat moment waarop hij grinnikend die enorm cacao-chocolade-brok voor mij tevoorschijn toverde zal ik nóóit meer vergeten.

"Chocolade was toendertijd schaars in Marokko. Via een expat Fransman en tevens goede vriend die in Parijs een chocolatier had, bestelde Badr in de stad speciaal voor mij chocolade. In Marokko was het sowieso een feest als je aan goede kwaliteits cacao kon komen.

"Ik geef je één advies:...Zie Belaid als zijn vader. Ik weet 100% zeker dat hij momenteel óók geen raad weet met jouw obstinate zwangerschap emoties. Mohim Belaid is zeer ontvankelijk voor het verdriet van zijn geliefden.

"Elke keer dat ik tijdens en na mijn zwangerschappen huilde, merkte ik dat ik inzichten kreeg en meer ruimte ervoer. Ook doordat ik aan mijn verdriet uiting gaf. Ik ging tegen mensen om mij heen vertellen hoe ik mij voelde. Ik ging mijn grenzen aangeven. Ik ging meer voor mijzelf opkomen.

"Toen ik eenmaal door een aantal stukken verdriet heen was gekomen, werd het steeds makkelijker om aan mijzelf en anderen toe te geven dat ik verdrietig was. Hierdoor kon ik gebruik maken van het verdriet en het benutten om meer geluk te gaan ervaren.

"Besef goed dat het verdriet er niet zomaar is. Iedereen ervaart alle emoties in zich. Het verdriet komt omhoog, omdat het omhoog moet komen. Wat wil het verdriet jou vertellen? Volg het gevoel als broodkruimeltjes terug naar de momenten die jou verdriet hebben gegeven.

"Elke gedachte komt niet zomaar omhoog. Het heeft een bepaalde aanleiding. Door er op te vertrouwen dat de gedachte die omhoog komt het antwoord is of naar het antwoord toe leidt, begrijp je waarom je verdrietig bent.

Selma ervaarde een bron van herkenning in Mounia's wijze woorden........

"Eummm....Ik voel me al dagenlang ziek, zwak en misselijk. Eerlijkheidshalve heb ik Belaid er niet bij betrokken omdat ik zijn verdrietige gezicht tijdens mijn laatste miskraam nog helder voor de geest zie. Ik wil hem niet nogmaals teleurstellen. Klinkt stom, maar zo voelt het wel vóór mij.

"Op zulke momenten voel ik mij als vrouw en echtgenote een mislukkeling. Waneer een vrouw met vruchtbaarheid of baarmoeder problemen te kampen krijgt, word ze onzeker. Diep van binnen wil ze een perfecte vrouw zijn die uitmuntend is in het baren, huishouden en runnen van haar gezin.

"Aan de ene kant wil ik het van de daken schreeuwen. Maar de angst om nóg een baby te verliezen speelt mij emotioneel parten.

De meiden en Mounia ontfermden zich over Selma...

Mijn lieve mooie Schoondochter, ik zie jou en Ramona als MIJN eigen dochters. Daarbij laat ik je ook in jouw waarden. Voorlopig hou ik jouw zwangerschap stil. Wel vind ik dat Belaid het direct hoort te weten. Hij is jouw man en houd zielsveel van jou.

"Koun fyna koun!...Weet je nog toen hij op een ochtend heel impulsief op onze slaapkamerdeur klopte en jouw voorstelde als zijn bruid? Welke Mgharba straattuig of wildebras heeft nog het lef om de weg naar de ouders van zijn geliefde te vinden? Hij heeft toen zelfs direct jouw ouders in Nederland gebeld om jouw hand te vragen.

"Belaid was zo zeker van zijn zaak dat hij tegenover mij en Badr opbiechte dat hij zelfs een kogel vóór jou zou vangen. En geloof mij, door alle eigengereide Ait Wayagher's in Badr's familie, zweerde Belaid altijd dat hij géén Ait Wayagher echtgenote wilde.

"En zie daar....Hij werd ongemerkt verliefd op jou innerlijkheid zonder te beseffen uit welk stam jij daadwerkelijk kwam. Dat noem ik pas Mektab. Liefde maakt blind en geneest zelfs de meest gecompliceerde harten..............

Na ruim een uur klopten Mounsif en Belaid op de deur om de dames te alarmeren dat ze binnen een uur naar het concert zouden vertrekken.

Nadat iedereen zich terugtrok op hun kamers en zich klaarmaakten, liep Selma schoorvoetend naar het slaapverblijf van haar en Belaid.

Ze stapte in de douche en voelde na ruim 5 minuten Belaid's stevig omarming rondom haar middel....

"Hoe gaat het nu met mijn psycho vrouwtje?, lispelde hij in haar oren. Selma gaf geen antwoord en liet zijn pasievolle aanrakingen en het stromend water de revue passeren.

Belaid was allang blij dat het op de misselijkheid na redelijk goed ging met Selma. Ondanks dat ze afstandelijker was, bad hij en hoopte in stilte dat deze baby hun gegund was.....

Na het douchen ging Selma even op bed zitten. Ze moest en zou naar het concert van Lartiste & Maitre Gimms.

Belaid zette alvast de populaire song van Maitre Gimms ft Super Hayko- 'Mi Gna' op, en trimde vervolgens met een omgewikkelde handdoek rondom zijn middel met ontblote boven lijf, zijn charismatische ringbaardje.

Selma bekeek hem secuur. Wat was hij toch een mooie aantrekkelijke man! Haar geliefde echtgenoot en vader van haar baby-to-be.

Waar was ze toch mee bezig? Waarom hield ze het voor hem stil? Was het niet zo dat de formule vóór een geslaagd huwelijk transparantie en openheid inhield?

Nog in dubio kleedde Selma zich om in haar strakke jumpsuit en hoge killerheels haken van Caparros.

Terwijl ze al zittend aan de kaptafel haar lange krullen uitkamde, zag ze Belaid via de spiegel prompt achter haar staan......

"Lieve Inoe van mij...Jij gaat echt niet op die Shi hoge 'talon' stelten naar het concert! Ik zweer je Selma, dan gaan we echt nergens heen éh?!

Selma draaide zich verbolgen om....

"Heb je een klap van de mallemolen gehad ofzo Belaid?, brieste ze geagiteerd.

"Hoezo mag ik opeens geen hakken meer aan?!?

Belaid trok haar aan de arm omhoog.....

"Safie!....Wil je echt weten waarom?!........................................

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu