Hoofdstuk 133

87 5 0
                                    

Selma en Belaid lieten de geste van Patron en Salima in een nanoseconde de revue passeren......

Belaid voelde Patron's goedkeuring door zijn aders stromen.

Salima omhelsde Selma stevig. Patron gaf Belaid een kordate schouderklop en tuurde hem vol moed aan....

"Belaid? Je bent de zoon van mijn beste vriend Badr, en ook nog eens de jeugdvriend van mijn zoon Redouan. Welke man zou er beter voor Ayran kunnen zorgen? Jij en Selma zijn de uitverkorenen ouders voor mijn kleinzoon.

"Mohim, sommigen mensen zijn het predikaat ouders totaal niet waard! Kijk naar Alina. Ze raakte toendertijd zwanger van Redouan en betichtte jou, Mounsif, Bilal en Yazid later van verkrachting.

"Achteraf bleek die vaderschapstest één grote Tnawies leugenachtige streek van Aliana te zijn. Het was gewoon Redouan's kind. Onze kleinzoon. Vanaf dat moment hadden we haar al moeten laten opnemen in een psychiatrische inrichting.

"Haar tante Damaya wist zich ook géén raad meer met de losbandigheid van Aliana. Sinds haar zus en zwager op zeer jonge leeftijd verongelukten, heeft Damaya hun kinderen Mohammed en Aliana als het ware groot gebracht. Ze had alles gedaan om haar neefje en nichtje correct op te voeden.

"En toch ging het Wahed mis toen Aliana 16 jaar was. Ze raakten bevriend met mensen uit de onderwereld en leerde zo Redouan kennen. Vanaf dat moment leek de voorheen rustige Aliana bezeten door de Shaytan. Ze begon te roken en drinken. Nachtenlang bleef ze met onbekende bestemming van huis weg.

Damaya was ten einde raad en schakelde eerst de familie in. Mo, de broer van Aliana heeft haar stelsmatig aan de haren uit lounges en coffeeshops geslepen. Maar dan ging het een paar weken goed. Vervolgens verdween ze weer met de noorderzon.

"Tot Damaya's zoon Rachid, haar een keer in een nachtclub zag paaldansen. Hij belde Mo en samen hebben ze Aliana woedend uit de club geslagen. Het leek te helpen. Tot Aliana drie dagen later in het geniep met al haar spullen van huis was weggelopen.

"Ze belde een paar dagen later Damaya op dat het goed met haar ging en dat ze met Redouan zou gaan trouwen. Wonderbaarlijk leek het een tijdje goed te gaan met Aliana. Tot ze werd opgepakt voor poging tot moord. Zij en Redouan leken de Mocro versie 'Bonny & Clide gone wrong!

Ze moesten daarna beiden in jeugddetentie. Je zou zeggen dat ze hun lesje na hun Ze3ma vrijlating hadden geleerd?...Lá!

"Na een rustperiode van 1 jaar sloegen Aliana en Redouan alle adviezen van de reclassering in de wind. Terwijl Redouan allerlei liquidatie opdrachten in de Mocro-Maffia uitéén zette. Waande Aliana zich Beyonce en liep zorgeloos in designer kleding van 400-800 euro per item.

"Wat er daarna gebeurde hoef ik niet nog eens te herkauwen. Ze beschuldige jullie valselijk van groepsverkrachting in Mounsif's lounge, en verdween vervolgens met Ayran in de labyrint van Marokko.

"De enige reden dat ik haar niet heb om laten leggen, is omdat zij de moeder van mijn kleinzoon is! Salima is wat dat betreft softer dan mij. Door haar is Redouan ook van het padje geraakt. Je kunt als ouder alle zondes van jouw kids met liefde beantwoorden. Maar er moeten ook grenzen worden getrokken!

"Anders zitten jouw eigen onhandelbare kids op je hoofd en slik je levenslang antidepressiva, of word je vaste bezoeker in de gevangenis. In ons geval werd het een poging tot liquidatie op Redouan.

"Gelukkig zitten Salima en ik nu na bijna 30 jaar op één lijn. Alsnog keurt ze Azra's verloving met MIJN lijfwacht goed. Kifesh?

Salima bekeek Patron met een scheef gezicht....

"Ilias? Het is vóór jou ook nooit goed èh?! Door jouw autoritaire  houding konden zowel Redouan als Azra nooit bij je terecht voor hun sores. Ze waren bang van jou. Elke keer dat zij met iets kampten, bagatelliseerde jij hun issues.

"Typisch Mgharba vaders. Blind voor de struggles en hartpijn van hun kinderen. En dan klagen ze óók nog eens dat hun kroost het slechter doen dan de Ze3ma perfecte kids van hun vrienden of familie. Weet je wel hoe onzeker jij met zulke aantijgingen jouw eigen kinderen daarmee maakt?!?

Patron raakte geagiteerd en kapte Salima's betoog af....

"Yek Salima! Altijd weer die Shi oude koeien uit de sloot trekken!!

Hij propte een stapel documenten in Belaid's handen...

"Yallah zied! Ga samen met Selma mijn kleinzoon ophalen en voed hem met liefde op als jullie kind.

De tranen rolden ongecontroleerd over Salima en Selma's wangen. Ze knikte naar Belaid, waarna de twee pleegouders in wording het Penthouse uitrenden......

         ~~In Téouan~~

Vermoeid kwamen Belaid en Selma aan in Tétouan.

Tétouan werd vanaf het begin door oorspronkelijke Ghomara-Berbers bewoond. Toen de Arabieren in Tétouan aankwamen, werd het door hun vanuit Ceuta geregeerd. De stad wordt voor het eerst genoemd in teksten uit de 9e eeuw als het Marokkaanse rijk van de Idrisden. Daarna werd het opgesplitst en verdeeld onder de kinderen van Idris II.

Nerveus liepen Selma en Belaid gearmd het pleeghuis in...

Ze werden direct hartverwarmend ontvangen door de directrice Mizra. In haar kantoor ontving ze de euforisch aanstaande pleegouders.

Na het officiële gedeelte te hebben besproken, leunde Mizra over haar bureau heen. Het was haar voornaamste taak  om secuur te observeren of ze Ayran mee kon geven aan Belaid en Selma........

"Als pleegouder moet je het één en ander in je mars hebben. Ben ik van mening. Je moet van nature een aantal eigenschappen in pacht hebben. Betrokkenheid, liefde en enig pedagogisch inzicht lijken mij onontbeerlijk.

Een kind in Marokko wordt niet zomaar uit huis gehaald. Het gaat vaak om beschadigde kinderen die geen ouders meer hebben, of kinderen die niet meer bij hun psychotische ouders kunnen wonen. Het is een hele klus; voor het kind en voor de pleegouder. Ga er maar aan staan.

"En Selma en Belaid?....

"Zijn jullie er klaar vóór om Ayran op te halen uit de naastgelegen speeltuin?...............

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu