Hoofdstuk 125

93 6 0
                                    

In het Penthouse waren de voorbereidingen voor het aankomende huwelijk van Felicty en Adil in volle gang.

Ze hadden al een trouwdatum uitgekozen voor de zaterdag. Dat betekende dus nog 24 uur racen tegen de bruifsklok. Ramona had al zorgvuldig de grootste locatie in het Penthouse gereserveerd.

Ouafa en Ria zaten op hun dooie akkertje aan de munt-atay-thee.

Ria begon te mijmeren haar eigen Gypsy bruiloft, toen ze met haar grote liefde en vader van haar kinderen, Cyprian trouwde.

"1986....Op het woonwagen kamp waar wij woonden, werd op mijn trouwdag, alle vrouwen, door vier kappers en visagisten opgemaakt, van lipgloss, mascara en veel glitter. Het was en gigantisch werk om iedereen op tijd klaar te krijgen voor het vertrek. Op zijn minst verzamelden zich buiten ons huis 1000 mensen om mij als 19 jarig bruid te zien vertrekken naar onze trouwplechtigheid.

"Als een ware Gipsy prinses droeg ik op mijn extravagante bruiloft een enorme sprookjesachtige froezelige witte trouwjurk, handgeborduurd met tiara en lange sleep. Deze schitterende outfit was inclusief en compleet met schuimige tutu rok en froezelige kousenband prachtvol glitter en glamour.

"Het ensemble was tot in de details aangekleed met een kroontje waar echte prinsessen jaloers op kunnen woorden. Daarna stapte ik met mijn droomachtige jurk in een witte dikke stretch Mercedes. De stoet werd gevolgd door 10 bruidsmeisjes gekleed in hot pink, 4 kappers, en een mega Rolls-Royce limousine. Alle uitgenodigden waren zigeuners waarvan de vrouwelijke gasten de meerderheid vormden.

"Mijn gigantische bruidstaart, gemaakt door de beroemde bakker Gill Broadfoot, werd naar het model van een traditionele bruidstaart in roze en wit, met eetbare diamanten tentoongesteld op de tafel. Het prachtige middelpunt met een enorm aantal van 15 verdiepingen waren versierd met fonteinen en verlichting.

"Overdag bij de huwelijksplechtigheid paradeerden de bruidsmeisjes met enorme Sissy jurken in fluorescerende kleuren, versierd met Swarovski steentjes die soms meer wegen dan de bruid zelf. Later op de avond had iedere vrouw een opvallende nieuwe outfit voor de feestavond.

"Mijn toen 17-jarige zus Jadranka was gekleed in een roze versie van mijn trouwjurk, terwijl anderen nichtjes gingen voor felgekleurde gala jurken, wolkenkrabber hakken en veel bling bling. Mijn fascinerende bruiloft werd toendertijd door 750 kamper familieleden en vrienden bezocht.

"Op een 'gewone' bruiloft zit je met samengeknepen billen toe te kijken of tante Bep zich een beetje kan inhouden tegenover tante Truus die net een nieuwe neus heeft gekregen. Ga je naar een gypsy style, bruiloft dan gaan mensen tenminste vóór fashion en decadentie. Het is zeg maar een diner én een show inéén. De grootste kamper Penoza leden en maffiabazen waren in harmonie van de partij.

"Sommigen kampers wonen in paleizen en andere in een luxe caravan, ongeacht rijkdom of herkomst, ieder stel wil dat hun eigen trouwdag onvergetelijk en perfect word. Niemand zit te wachten op een saaie trouwerij? Naar mijn mening weten gipsy's hoe je een onvergetelijk bruiloftsfeest tot in de perfectie plant!

Het was het tijd om de laatste belangrijkste beslissingen over de bruiloft te maken. Om al deze zaken piekfijn in orde te hebben voor Felicty's trouwdag, konden Ramona, Ismaylia, Mania, Aicha, Maysa niet vroeg genoeg beginnen met, het regelen van de fotoreportage, muziek, vervoer, trouwkaarten de bedankjes en de gastenlijst samen te stellen.

Voor Felicty voelde haar aankomende bruiloft nu al als mooiste dag van haar leven. Ze leefde en bracht een deel van haar jeugd door in de kamper/gypsy gemeenschap, en is van oorsprong afkomstig uit het Roemeens rijk.

Zowel zij, haar zus Ramona en hun moeder Ria spreken naast Nederlands en marokkaans ook hun eigen Roemeense taal. Ze werden liefdev omringt door een grote familie, verdeeld tussen kampers en Marokkanen.

"Felicity en Adil kenden elkaar al jaren van vroeger in Oud-West. Maar door pure toeval ontmoette Felicty haar man-to-be Adil na jaren uit het zicht, opnieuw in Marokko, bij de verloving van haar nichtje Aicha met zijn broertje Nabil. Het was liefde op het eerste gezicht.

Maar een trouwdag waar je met veel plezier naar terug kijkt gaat niet vanzelf. Of je nu in een intiem gezelschap wilt trouwen, of groots uit wilt pakken met een kolossaal bruidsfeest: voor iedere trouwdag moet een hoop worden geregeld.

Kampers-zigeuners hebben strengere normen en waarden dan de gemiddelde gemeenschap. Wat men alltihd bij de: "My Big Fat Gypsy Wedding" ziet, klopt als een bus en is in één woord over de top fascinerend en gigantisch. Met name bij het totale budget zijn enorme jackpot prijzen gemoeid bij deze grotesk aangelegenheden.

Interessant is om te beginnen hoe hun vrijgezellenavond wordt gevierd. De dames dragen uitbundige jurken. De sfeer is indrukwekkend en bijna identiek de zigeunerbruiloft van Assepoester.

Een Marokkaans huwelijk is op de eerste plaats gefocust op het complementeren van de Deen en het afsluiten van de El'Mektab. Natuurlijk draait het om twee geliefden die met elkaar willen trouwen. Maar tijdens de bruiloft zijn er ook een aantal gasten aanwezig die een speciale rol hebben.

Dit zijn de getuigen, de ouders, met in de hoofdrol de vader in de positie van Wali, de imam, trouwambtenaren, en de gezamenlijke familieleden.

Terwijl iedereen druk in de weer waren, kwamen Selma en Belaid bijna ongemerkt binnen.

Ramona, Mounsif en de anderen stormden direct op hen af.....

Nu de ongemerkte zwangerschap van Selma onverwacht tot een einde was gekomen, konden zij en Belaid hun steun goed gebruiken......

Een miskraam is heftig om mee te maken, heftiger dan veel mensen zich realiseren. Op een gegeven moment kan de vrouw terecht of onterecht aanvoelen dat mensen het vervelend vinden dat ze er weer over begint.

En dat terwijl zij juist veel steun nodig hebben nadat ze hun kindje verliezen. Specifieke woorden zijn niet nodig: Het zijn niet zozeer de woorden die het doen. Er voor diegene zijn, troosten en luisteren is verreweg het belangrijkste.

Ramona, Maysa, Aicha, Felicty en Mania pakten Selma stevig beet. Ze stonden minutenlang knuffelend in stilte in de langste groep omhelzing ooit.....

"Realiseer je dat zwangere vrouwen, ook moeders zijn en dat een miskraam het verlies van een kindje betekent, ook als het buiten de baarmoeder niet levensvatbaar was geweest. Vrouwen die een miskraam hebben gehad zijn in de rouw. 'Gecondoleerd' of 'Sterkte met dit verlies' zijn prima woorden om een gesprek mee te beginnen, zei Ramona emotioneel...

Maysa veegde de zoveelste rollende traan van Selma's gezicht......

"Of de zwangerschap 5 weken of 8 maanden heeft geduurd, Selma's lijf heeft zich voorbereid op het krijgen van een baby ook al was ze in haar hoofd er totaal niet mee bezig. Sommige dames zijn binnen een paar weken uitgerouwd, bij anderen duurt het de rest van hun leven. Ik heb hier onnoemelijk veel respect voor.

Mounsif, Belaid en de anderen mannen trokken zich terug op het buitenterras.

Belaid keek beduusd voor zich uit.....

"Á sahbi's, ik zeg jullie eerlijk. Ik heb mij nog nooit zo machteloos gevoeld! Gewoon onze eerste kind verloren broers! Kifesh? Ik herwon de kracht door verschrikkelijk veel te bidden.

"Ik smeekte Allah swt: Ik hoef geen floes, en ik hoef niet rijk te zijn, als ik maar samen met Selma weer opnieuw ouders van zo'n wonder mag worden.

"Nu,.....de volgende dag voel ik een enorme kracht om niet bij de pakken neer te gaan zitten..............................................

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu