Hoofdstuk 192

120 5 0
                                    

Numidia zat wat onwennig tegenover de psycholoog......

"Het is al een wonder dat ik hier bij u in de praktijk zit. Mijn zus Kaoutar en m'n nicht Asma hebben mij enigzins over de drempel van therapie getrokken. Maar vergis u niet, ik ben niet gek of overspannen!

Nafisa die een gerenommeerde psycholoog in Marrakech was, probeerde de gesloten Numidia op haar gemak te stellen. Ze wist als geen ander hoe zwaar de taboe van GGZ in Marokko onterecht een stempel drukte, op een ieder die hulp nodig had.....

"Psychische problemen zijn van oudsher taboe voor Mgharba. Te vaak weten de ouders hun weg niet te vinden naar de hulpverlening. Weet je hoe ze in Marokko schizofrenie noemen? Bezetenheid. Men gelooft eerder dat ze door afgunst vervloekt zijn.

"Opstandige Marokkaanse jongens die ongewenst gedrag vertonen worden door hun omgeving meestal als crimineeltjes bestempeld, terwijl het in veel gevallen gaat om patiënten die aan psychoses lijden, zoals schizofrenie. Sommigen blijken ADHD, Autisme, of een andere stoornis te hebben.

"Ze hebben ernstige gedragsproblemen en reageren hun frustraties op straat af met geweld. Jongens uiten hun problemen. Meisjes zijn naar binnen gekeerd. Jongens doen vaker anderen pijn, meisjes eerder zichzelf, of ze raken in een depressie. Verder weten ouders vaak niet wat hun kinderen bezighoudt

"Het komt er allemaal op neer dat het te maken heeft met onwetendheid. Qua culturele opvattingen blijft men halsstarrig ontkennen, dat ze psychische problemen hebben of dat ze überhaupt een blokkade hebben.

"Sommigen associëren het met 'gekte': 'Ik ben niet gek of zo', hoor je weleens als reactie als je iemand het advies geeft om met een psycholoog te praten. Een andere culturele opvatting is dat men weinig afweet over psychische stoornissen. Soms wordt er dan onterecht de accent gelegd op, Shir, het boze oog enzovoorts.

"Er zijn families die pas na het huwelijk van hun naasten erachter komen dat er iets mis is. Na een scheiding vertellen de getergde ex-partners hun kant van het verhaal. Daaruit blijkt dat de desbetreffende familielid te kampen had met symptomen van o.a narcisme, agressie, persoonlijkheid-stoornissen, enzovoorts.

"Dit was mijn trigger om psychologie te gaan studeren. Ik hoop oprecht dat men in de toekomst minder negatief gaat denken over de geestelijk gezondheidszorg.

Vanachter haar bureau schoof Nafisa naar voren om vervolgens de ontkennende Numidia goed te observeren...

Gehuld in haar nette mantelpakje van Valentino, gecombineerd met matchende Chanel ballerina's, vertegenwoordigde ze de Masters afgestudeerden yuppen high-class-society van Marokko.

Nafisa's trendy parelmoer Trussardi bril, die perfect combineerde bij haar gegoten outfit en gitzwarte haarknot, gaf haar een verfijnde Coco Mademoiselle uitstraling.

Anders dan de meeste vastgeroeste psychologen, is ze een hippe, moderne, fashionista die ook nog eens gedreven en gespecialiseerd was in jeugdtrauma's-emotionele blokkades-en psychoses.

"Numidia? Je kunt mij met een gerust hart alles vertellen. Klinisch psychologen zoals ik, zijn gebonden aan een deontologische code, waaronder ook een beroepsgeheim. Je kunt erop vertrouwen dat ik het beste met je voor heb.

"Het mechanisme van ontkenning die wij zelf hebben opgebouwd, houdt ons vaak voor de gek dat we niks mankeren terwijl er van alles mis is. Met mijn kennis kunnen hulpbehoevend ondersteund worden om hun problemen op te lossen of er anders mee te leren omgaan.

"Psychische angsten, zoals wanen, fobieën, angststoornissen of obsessieve-compulsieve stoornissen etc, zijn klachten die je enkel met o.a: therapeutische behandeling kan behandelen. Maar ook slaapstoornissen, burn-outs en nog veel meer andere persoonlijkheidsstoornissen, vereisen psychiatrische of psychologische hulp.

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu