Hoofdstuk 135

105 5 0
                                    

"Verwaarloosde kinderen zoals Ayran kunnen naarmate ze ouder worden ook naar de vaste verzorgers, zoals de pleegouders, heel lief en aanklampend zijn wanneer ze iets proberen te verkrijgen. 

"Op andere momenten negeert het kind de pleegouders volledig of het gedraagt zich afwijzend. Het kind heeft soms geen vertrouwen in volwassenen en probeert zo veel mogelijk alles zelf te doen. Wanneer het nodig is, maakt het ‘gebruik’ van een volwassene om iets te verkrijgen.

"Hoe charmant bepaalde pleegkinderen ook lijken voor familie en kennissen, toch hebben ze een gevaarlijke blauwdruk voor toekomstige relaties.

"Wanneer ze ouder worden, blijven ze neigen naar overdreven familiariteit met willekeurige vreemden, ze worden voortdurend verliefd op de eerste de beste en beschouwen nieuwe kennissen onmiddellijk als betrouwbare vrienden.

"Eens dat er een begin van een relatie is met iemand, hervallen ze echter in hun patroon van manipuleren, aantrekken en afstoten. Hierdoor lukt het hen vaak niet om een stabiele vriendschap of relatie met iemand op te bouwen.

"Men spreekt dan van een ingebouwde psychische bindingsangst na aanleiding van afstoting, mishandeling, aandachtstekort, verwaarlozing, wanorde, incest etc, op jonge leeftijd door de biologische ouders.

"Vroeger werd gedacht dat zo’n blauwdruk van onveilige hechting door het leven was, nu heeft onderzoek echter uitgewezen dat de blauwdruk wel degelijk te herschrijven valt.

"Er is geen garantie op succes, soms heeft de verwaarlozing van het kind in zijn thuissituatie te lang geduurd en is het kind niet meer in staat om volwassenen te leren vertrouwen.

"Gelukkig zijn pleegouders vaak wel in staat om hun pleegkind te bieden wat nodig is om te kunnen herstellen. Ik denk dat jullie twee in die categorie vallen. Zullen we nu dan maar Ayran blij maken met zijn nieuwe pleegouders?

Selma en Belaid sprongen enthousiast als door een wesp gestoken uit hun stoel.

Met ferme hartkloppingen liepen ze achter Mizra aan richting het speeltuin, waar Ayran aan het spelen was....................................................

    ~~In het Penthouse~~

Nog saampjes liggend in bed, deelde Ramona haar zorgen over de kinderloze Selma en Belaid met Mounsif....

"Lieverd?, ik ben blij dat Belaid en Selma nu pleegouders worden van Ayran. Ik voelde mij  enigzins ongemakkelijk dat ik met een gezonde dikke zwangerschap buik rondloop, terwijl mijn schoonzusje Selma op haar jonge leeftijd moeite heeft met het baren van een kind.

"Het voelt ook zo dubbel. Ik weet echter niet hoe ik er rekening mee kan houden of wat ik kan doen dat het minder pijnlijk voor haar wordt. Moet ze alleen wennen of blijft het zo? Moet ik me inhouden met info of juist niet? Haar extra betrekken bij de zwangerschap en de kleine straks of juist niet?

Mounsif kuste haar zorgen weg en trok Ramona liefdevol naar zich toe....

"Mijn lieve barmhartige zwangere vrouw,....Waarom moet een kinderloze schoonzus gekwetst zijn als er met de ander zwangere schoonzus iets gebeurt wat háár dolgelukkig maakt? Ik kan daar als man zijn  niet bij.

"Misschien omdat het mijn tweelingbroer Belaid en mij nooit overkomen is.

"Dat gekwetste en venijnigheid tussen sommigen misgunnende  Marokkaanse schoonzussen snap ik ook niet. Ik vind 10 minuten jaloezie en haat op elkander al verschrikkelijk en beschamend. Ik ben nu net als jouw ook trots, want Selma en Belaid hebben met name nu, alles goed op orde en Ayran kan niet in een beter gezin/familie terecht komen.

"De gezondheid van onze baby in jouw buik verloopt super. Dat iets wat jij openlijk wilt delen met Selma, maar dat jouw zwangerschap kwetsend kan zijn vóór Selma?....Nee dat denk ik niet. Jij en Selma kenden elkaar al ruim voordat jij en ik, en zij met Belaid trouwden. Komt goed mijn Habiba prinses............................

~In Tamimounts appartement

Nerveus stond Melina opgedrukt vóór de spiegel...

Vandaag zouden de ouders van Jadir officieel om haar hand komen vragen.

Melina leunde dichter naar de spiegel toe en hoopte maar dat ze er niet als een clown zou uitzien. Ze was bloednerveus over haar huwelijksaanzoek. Haar hand trilde terwijl ze mascara aanbracht....

Tamimount kwam stilletjes Melina's kamer in. Ze ging achter haar staan en borstelde zwijgzaam haar lange ebbenhouten haren.

"Mijn geliefde oudste dochter. Onze problemen lijken op elkaar omdat het typische dochter-moeder problemen zijn. Dochters houden nu eenmaal uit vrouwelijke solidariteit en overmatig schuldgevoel te veel rekening met hun moeders onuitgesproken wensen.

"Maar een dominante moeder zoals ik, vraagt om een stevige dochter die niet bang voor mij is.

"Dit komt vaker bij ons Maghribi voor; Je doet als moeder zeer je best, maar wat er echt omgaat in de gevoelens van je kind, daar weet je niet veel van. Pas later komt dat naar boven, als het kind volwassen is.

"De karakters van moeder en kind spelen ook nog mee. Als die zeer verschillen is het moeilijk elkaar te begrijpen, en als ze sterk op elkaar lijken wil het ook nogal eens botsen. Ik proef boosheid en machteloosheid in uw verhaal.

De enige oplossing hiervoor is ook de allermoeilijkste: Ik moet nu accepteren dat mijn dochter moeite met mij heeft terwijl ikzelf vindt dat ik niets verkeerd doe. Ik probeer jou juist te behouden voor een Shmetta wolf in schaapskleren.

"Helaas was jouw vader Ahmed  zo'n man. Ik had het pas na 6 jaar huwelijk door. Hij bedroog, beloog, besteelde mij en respecteerde mij en onze 6 kinderen Zerou!

"Pas toen mijn oudste broer in Frankrijk aandrong op een scheiding begon ik helder na te denken. Volgens hem was Ahmed een narcist en kon ik wachten tot ik één ons woog, alvorens Ahmed in een godvrezend vrome man zou veranderen. Eindstand klopte die instelling. Ahmed zat vaker in de gevangenis, dan dat hij er vóór mij en zijn gezin was.

"Lieve Melina.....Heb je bij deze hand-vragen een goed gevoel??

"Zie jij jezelf voor het leven in één huis wonen met Jadir?

"Ben je nu al op jouw 17e jaar al   bereid om al jouw vrijheden en passies op te geven vóór een succesvolle huwelijk?...................

Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu