انا كوينتن مبسوط جداً بالبيت الجديد اللي اشتريته من أيام ..
مكنتش مصدق اني هملكه بالمبلغ البخس ده ..
فيه قطع أثاث كتيرة وقيمة ..رينا خطيبتي هتيجي تعيش معايا من النهارده ..
الباب بيخبط أكيد البيتزا وصلت ..قعدت قدام التليفزيون كان فيه مجموعة كبيرة من شرايط الفيديو أخترت شريط منهم لكن لاقيت الجهاز اشتغل لوحده ..
ملكني فضول اشوف آخر فيلم اتفرجت عليه العيلة اللي كانت قبلي في البيت ..
فتحت البيتزا وبدأت في الأكل واشتغل الفيلم ..ظهر على الشاشة شخص قاعد في غرفة بيقول ..
لما تشوفوا التسجيل ده يبقي انا في الأغلب ميت..
والأطباء هيقولوا ان سبب الموت ساكتة قلبية..لكن مش هي دي الحقيقة ..
لو انتِ او انتَ الساكن الجديد..
أرجوكم امشوا من البيت ده فوراً ..عملت إيقاف مؤقت للفيلم شربت شوية مياه..
مش عارف هو ده فيلم ولا تحذير ولا ده فيلم رعب بالصدفة بيتكلم عن بيت ملعون وساكن جديد ..بس على كل حال انا مبأمنش بالحاجات دي ..
شغلت الفيلم مرة تانية وركزت أكتر في طعم البيتزا الجميل ..وابتدا الشخص ده يتكلم ويقول ..
انا أندرو بشتغل كاشير في ماركت وزوجتي باتريسا بتشتغل رفيقة لواحدة عجوزة إسمها مدام غلين كانت عايشة في بيت كبير لوحدها ..وحيدة زوجها مات من سنين ومكانوش بيخلفوا ..
جليسة على كرسي متحرك كانت باتريسا بترعاها مقابل راتب شهري كويس..
من فترة أصبحت أفعال باتريسا غريبة جداً كانت دايماً عصبية ومخنوقة من الحياة ..في يوم قالتلي إنها هتبات عند العجوز غلين لأنها تعبانه..
وافقت ..
لكن باتريسا كلمتني تاني يوم وهي بتبكي وبتقول مدام غلين ماتت ..كانت منهارة ..
كنت قربت أخلص الشيفت بتاعي..
روحت بسرعة على بيت مدام غلين كانت الشرطة هناك باتريسا أول ما شافتني جت واترمت في حضني وهي منهارة من العياط ..التقارير الطبية قالت ان سبب الوفاة ساكتة قلبية..
بدأت في إجراءات الدفن بسرعة لأن مدام غلين مالهاش حد غيرنا يسأل عليها ..واتفاجأنا إنها قبل ما تموت كتبت بيتها الكبير بأسم باتريسا..
المحامي بتاعها كان معاه كل الأوراق
وبعد شهر من موت مدام غلين روحنا نعيش في بيتها وسيبنا الشقة الايجار اللي كنا عايشين فيها ..بس لاحظت ان باتريسا علي طول سرحانة وتصرفاتها بقت غريبة ..
أيام كنت أدخل عليها البيت اسمعها بتتكلم مع حد رغم أننا عايشين لوحدنا ..الموضوع ساء جداً كانت بتبكي طول الوقت وبتردد كلام غريب إنها باعت نفسها للشيطان مكنتش فاهم ايه اللي بيحصل ..