Bölüm 172

5 3 1
                                    

ABD'de sıradan bir vatandaş hastalandığında önce mahallesindeki semt polikliniğine gider. Bizdeki Aile Sağlığı Merkezleri (eski adıyla Sağlık Ocakları) sistemine benzer . Bunların ismi Free (Serbest) Klinik'tir. Free Klinik sadece o mahalleye kayıtlı kişilere free'dir. Diğer mahalleden, şehirden (burada ilçe, mesela İstanbul'da Bakırköy ile Bahçelievler ilçelerini aralarından geçen metrobüs köprüsü ayırır, Bakırköylü için Bahçelievlerin kendilerine bakan kısmındaki semti olan Şirinevler varoştur. Halbuki ABD'de Bahçelievler sakini Bakırköylü için neredeyse Bursalı muamelesi görür. Amerika, birleşik devletlerden yani eyaletlerden oluştuğundan her eyalet aslında kendi bayrağı, kendi ordusu, kendi polis gücü ve sınırları hatta kendi kanunları olan ayrı ufak devletlerdir. Bir eyalet için diğer eyaletin vatandaşı ABD ile İngiltere vatandaşı kadar uzaktır. Yani İstanbul'lu için Karslının Atinalı kadar uzak olması gibi bir şey bu. Amerikalılar bile bundan rahatsızlar. Çünkü her eyaletin kanunu farklı. Birinde suç olan ve hapis cezası gerektiren bir suç diğerinde kabahat yani para cezası hatta belki de suç bile değildir. Mesela Montana, Texas gibi eyaletlerde inek sürüsü sahibi aynı zamanda o eyalet veya belediye tarafından verilen bir nevi sığır şerifidir. Yani patron aynı zamanda kanun kuvvetidir. Böylece mesela biri sığır mı çaldı, isterse kendi kovboylarına (yanaşmalarına) şerif yıldızı dağıtıp o hırsızları yakalar ve en yakın ağaca asar. Genelde asmıyorlar da güya çatışmada vuruldu deyip aslında yargısız infaz yapıyorlar. Amerika kanun devleti sanın, sığır ve at çalarsanız kırsal kesimde sizi halen takır takır vurmaktalar. Hatta Los Angeles'in göbeğinde birinin bahçesine sırf soru sormak için izinsiz gir, bahçe kapısından adıımını attığın anda kurşun yağmuruna tutulabilirsin ve ölsen kimse senin için ev sahibine soruşturma açmaz çünkü mülküne izinsiz girmişsindir. ABD'de ufacık villanın salon kadar ufacık bahçesinin girişinde bile NO Tresspassing! Violators will be prosecuted! yazılı afişler-tabelalar vardır.  Giriş Yasaktır! İhlalciler, kovuşturulur (cezalandırılır, soruşturulur) diye yazsa da aslında güney eyaletlerinde içeri izinsiz girersen seni öldürmeye yasal hakkım var demektir. Başıma geldi, iyi biliyorum. Devasa Los Angeles'de kayboldum. Otobüs durağı aramaktayım ve Ekim ayı, üzerimde sadece tişört var, yani silahsız olduğum belli, üstelik akşam saat beş, güneş yedi de batmakta. Kabak gibi aydınlıktayım. Pencerede bir adam gördüm. Otobüs durağı nerede diye sordum cevap vermedi, herhalde duymadı dedim, bahçenin kapısını çalıp teli daha açmadan bağırdı, "içeri girersen seni vururum!" baktım elinde de tüfek var. Ulan itoğlu it, alt tarafı adres soracağım, şerefsiz piç! diyecektim sustum tabii. ABD kanunlarına göre puşt haklı! Orada kimse kimseye adres sormaz, sorsa cevap vermezler. Çok yardımcı gibi görünseler de aldatıcıdır. Çünkü etraf it, uğursuz, sapık, soyguncu, homeless dolu. O kadar çok suçlu var ki (1 ay sonra af çıkınca bizde olacağı gibi) adamlar önce ateş edip sonra cevap veriyorlar.

O yüzden free klinik sadece o neighboord'daki (mahalle) kişilere free. Diğerlerine mesela bana ki yabancıyım bir vizite yani muayene ücreti kaç para tahmin edin!


KORE MAHALLESİ'NDEKİ TÜRK'ÜN DÖNÜŞÜHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin