Eenmaal in de schuilkelder ga ik, samen met Sayen, in een hoekje zitten met de vrouw. Ik zeg: 'Nou, ik denk dat het nu tijd is om je verhaal te doen. Doe het overtuigend, spreek de waarheid, want ik kom erachter, dat je gelogen hebt. Je toekomst hangt af van je verhaal.'
De vrouw begint te vertellen. Ze heet Tina Wolworth en ze vertel hoe ze gedwongen is om het te doen. Ze hebben haar kind in gijzeling en de man bij Leo is daar verantwoordelijk voor. Ik begin meteen een grote hekel aan de man te krijgen en ook aan Bulovski. Zulke misselijk makende praktijken had ik hem nu ook weer niet toegedicht. Ze vertelt dat de man van Russische afkomst is en Denov Kazlev heet, maar zich hier Sean Cartney noemt. Ook geeft ze me enkele andere namen. Nadat ze klaar is met haar verhaal, zeg ik tegen de vrouw, dat daar even moet wachten, terwijl ik met Sayen ga overleggen wat haar straf is.
Sayen wil de vrouw helemaal geen straf geven, ze vindt het verschrikkelijk dat ze, door gijzeling van haar kind, gedwongen is om mee te mee te werken aan die praktijken. Maar ik kan haar overtuigen, dat ze wel degelijk een keuze had. Ze had ook kunnen weigeren en de gevolgen kunnen ondergaan, want de gevolgen hadden verschrikkelijk kunnen zijn. En daarvoor verdient ze straf. We komen overeen dat we ze dan een milde straf zullen geven. We hebben nog een verzorger nodig voor de zieken en de ouderen, terwijl de oorlog woedt.
We lopen dan terug naar de vrouw en ik deel haar dan haar straf mee.
'Ik heb net met mijn vrouw overlegd en we zijn wel van mening dat je straf verdiend hebt. Je moet iets terug doen om de geleden schade te compenseren. Maar mijn vrouw wist me wel te overtuigen, dat er voor jou verzachtende omstandigheden gelden, je kind is immers gegijzeld. Daarom veroordeel ik je niet tot een gevangenisstraf, maar geef je een taakstraf. Voor ieder slachtoffer dat je gemaakt hebt, moet je twee weken taakstraf ondergaan. Er zijn nu 16 slachtoffers, dus dat betekent 32 weken taakstraf. Daarna ben je vrij om te gaan. Je taakstraf zal bestaan uit het verzorgen van de zieken en zwakken onder ons en daarnaast zal je de dokter bijstaan bij het verzorgen van de gewonden. Verwacht geen 8 tot 5 dagen, verzorging is voor hele dagen. Als het rustig is, mag je best wat tijd aan jezelf besteden, maar zodra er hulp nodig is, moet je er ook staan. Om in je levensonderhoud te voorzien, krijg je $10 per dag. Daarvan moet je jezelf eten en kleding kopen. Onderdak regel ik wel. Maar denk niet aan vluchten, ik kan je nu overal vinden en dat maakt de situatie voor je alleen maar erger. Op vluchten staat een verdubbeling van je straf.'
De vrouw kijkt me vol ongeloof aan. Ze had schijnbaar veel erger verwacht en zegt daarom: 'Dank u, Alpha. Ik had een veel ergere straf verwacht en ik ben dan ook bereid mijn straf te ondergaan. Ik vond het ook verschrikkelijk wat ik moest doen en als ik het zo goed kan maken, dan heel erg graag.'
'Goed, je straf gaat onmiddellijk in. Doe in het begin nog wel even rustig aan, je kunt nog wel wat gevolgen van die vergiftiging krijgen en je wonden zijn nog niet genezen. Als je ziek bent, meld je je meteen bij de dokter. Hij zal dat wel terugkoppelen aan mij.'
Sayen zegt dan: 'Ik zal je een slaapplaats geven, hier in de kelder, dan heb je in ieder geval al een slaapplaats voor de nacht. Heb je verder nog spullen, die je graag mee wilt nemen?'
'Ja, in mijn tent heb ik nog wat kleding en toiletspullen en een foto van mijn man en mijn kind. Als ik die mag halen, erg graag.'
'Je bent vrij om door het dorp te lopen, maar je mag het dorp niet verlaten zonder onze toestemming.'
De vrouw loopt dan met Sayen mee, die haar een bed toewijst. Ik loop dan terug naar de dokter. Leo zit voor zijn huis en lacht als hij me ziet aankomen. Hij roept: 'Die halsband was een fantastisch idee, Mark. Hij durft niet eens uit de kamer te komen, waar ik hem achter gelaten heb. Hij probeerde de halsband af te krijgen, maar schijnbaar zit er een mechanisme op, dat dan juist een stroomstoot geeft. Hij was in één keer helemaal braaf en ik denk dat hij nu wel bereid is om met je te praten.'
JE LEEST
White, Maanprinses & de zoon van Akycha
WerewolfHoogste ranking in Weerwolf: 1 Mark is een doodgewone jongen van 21 jaar, die alleen met zijn vader leeft. Ze zijn arm, en hebben niet veel te besteden, maar zijn gelukkig. Maar zijn vader is erg ziek en overlijdt aan de ziekte. Verder heeft Mark ge...