Gesprekje met Tanakuliq

745 41 1
                                    

Dan loop ik door naar de containers, waar de gevangenen in opgesloten zitten. Er staan 2 mannen voor, die alles bewaken. Ik vraag ze om een van de containers open te maken. Omdat er amper licht binnen schijnt, houden de gevangenen hun handen voor hun ogen. Ik roep: 'Wie van jullie is hier de hoogste in rang?'

Een wat oudere man, maar nog in de volle kracht van zijn leven, komt naar voren. 'Ik, Alfred Jankins, 8e Bèta van de Silver Shadows.'

'Kijk aan, een hoge Bèta. Laat ik me voorstellen. Ik ben Alpha Mark Carlsson. Jullie zullen al wel gemerkt hebben, dat ik dingen anders doe, dan vele andere Alpha's.

Zo, als voorbeeld, leven jullie nog. Ik denk niet dat er veel andere Alpha's zijn, die jullie laten leven. Jullie kosten alleen maar geld en krachten. Laat ik jullie eerst verzekeren, dat jullie ook blijven leven.

Ik hecht namelijk veel waarde aan het leven, en niet alleen dat van anderen. Ik vind het zonde om levens te verkwisten, als het niet nodig is. Wat ik met jullie ga doen, laat ik nog even in het midden.

Maar laat ik even heel duidelijk zijn: Iedere actie van jullie om uit te breken, je bewakers lastig te vallen, maar ook jullie zelf lastig te vallen, zal ik zeer zwaar bestraffen. De bewakers hebben mijn toestemming met scherp te schieten en niet om te verwonden, maar om te doden.

Daarnaast, als ik erachter zou komen, kom ik je persoonlijk afmaken. En denk maar niet, dat ik daarvoor mijn stoel uit hoef te komen. Ik heb de controle over jullie ziel. En het is voor mij een klein kunstje om je ziel van je lichaam te scheuren, en je daardoor te doden.

Sterker nog, mocht ik ooit iets van jullie meemaken, dat niet door de beugel kan, dan kan ik je overal ter wereld vinden en je doden, vanuit mijn luie stoel.'

'Wij begrijpen u. Dan is het toch waar wat die man zei, die ontsnapt is uit je gevangenis.'

'Ik dacht al, dat hij weer naar huis gevlucht is. Hij heeft echt geluk gehad, dat ik er niet bij was. Anders lag hij nu een paar meter onder de grond. Maar ik ben wel eens benieuwd wat men over me verteld. Houd je niet in, ook als het slechte dingen zijn, wil ik dat horen.'

'Nee, hij vertelde juiste goede dingen. Hij vertelden ons, dat ze hem eigenlijk niet slecht behandeld hebben. Zelfs na een uitbraakpoging heb je ze nog niet eens heel slecht behandeld. Je hebt zelfs gezorgd, dat er een toilet en een douche kwam. Van zoiets hebben we nog nooit gehoord. We snappen ook wel, dat je ons dit niet kunt bieden, we zijn met te veel, maar voor dagelijks wat eten en drinken doen we al veel.'

'Daar zal het jullie niet aan ontbreken, Alfred. En wat betreft sanitair, daar zijn we oplossingen voor aan het bedenken. Die man heeft gelijk, ik ben behoorlijk mild met mijn straffen, zolang men ook fatsoenlijk meewerkt. Is dat niet het geval, dan krijg je wat jullie verdienen. Dan laat ik jullie kreperen van de honger en dorst. Geen pardon.'

'Dat is redelijk en meer dan we ooit van een andere Alpha kunnen verwachten. U bent werkelijk een zeer redelijke Alpha, en ik verzeker u dat we geen problemen maken. Daar sta ik persoonlijk voor in.'

'Daar houd ik je aan, Alfred. Hun lot ligt nu in jouw handen.'

Hij knikt en ik neem dan afscheid. Ik loop naar James, die wat verop staat. 'James, kun je er voor zorgen, dat Harley hier iets van een toilet en een douche neer zet? Het hoeft niet allemaal luxe, als het maar werkt. En zet een omheining om de containers, zodat ze gelucht kunnen worden. Ik moet nog besluiten wat ik met ze ga doen.'

'Harley is al aan het kijken wat hij zo snel kan doen. Ik had wel verwacht dat je zoiets zou willen, we hebben ons lesje wel geleerd in Coyote Creek.'

'Goed bezig, James. Maar zo te zien valt de schade hier wel mee. Bij ons slechts enkele gewonden, de doden zijn alleen bij de mannen van Bulovski gevallen. Dat kon slechter.'

White, Maanprinses & de zoon van AkychaWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu