172

8 3 2
                                    

Aku dan ayah keluar dari kereta. Vlin pula dengan muka masam, akhirnya keluar dari kereta.

"Pergi tandas sekejap," pamit ayahku. Aku angguk dan bercadang untuk menunggunya agar kami bertiga masuk sekali. Ryan dan keluarganya dalam perjalanan.

"Can you smile a little bit?" Soalku. Vlin menjeling.
"Muka I memang macam ni," balasnya selamba. Aku mendengus.

"You tak setuju lagi ke?" Soalku.

"Yell, if Ryan knows what the causes of his failures game and Shopa, you still think he loves you?" Soalnya. Aku ketap bibir.
"I just did what you asked me to do," balasku.

"Selfish Yellena," komennya. Aku mendengus.
Aku buat semua yang dia suruh! Aku dah ikut cakap Vlin sejak kecil lagi. Kenapa sekali ini dia tak mahu mengalah dengan aku.

"Vlin, I will do everything you asked me to," ujarku.
Aku capai lengan bajunya.
"Can you please do this for me," bisikku perlahan. Dia berkerut dan menarik lengannya daripada tangan aku.

"Then, what the hell am I doing here?" Balasnya lalu bergerak ke arah ayah aku. Aku senyum. Vlin dah setuju!

***

"So, you pernah masuk jail?" Soalan Natasha nampak polos namun cukup berbisa sampaikan semua yang ada di meja makan terkedu terutamanya aku dan ayahku.

"Hah?" Kekok ayah membalasnya. Aku tunduk, kemudian rasa seperti Vlin mencubit aku, isyaratkan agar aku tak menunduk dengan ekor matanya. Aku ketap bibir, telan air liur dan memandang Ryan yang tampak cukup tenang.

"Natasha!" Puan Chia lantang menegur.

Aku tak rasa ada keperluan untuk Natasha dan Steve ada di sini. Tapi, mereka tetap ada, barangkali mewakili keluarga besar Ryan.

"Tak pelik ke? Her dad was in jail but the media didn't gossip about it at all," dia komen.

"Due to my niece privacy, I'm gonna take legal actions against hate comment and speech," kata Vlin.
"I already sued some of them," katanya. Aku pandang Vlin. Bila pulak dia buat semua tu? Ada masa dia untuk aku!? Terus terang, aku terharu.

"Bukan I yang nak buat. Ryan asked me to sue all of them," katanya. Aku pandang Ryan.
"He paid the media too," bisik Vlin.

Aku ketap bibir. Ayah aku tunduk, barangkali rasa bersalah.

"Is it necessary to talk about all of this during wedding meeting?" Soal Tuan Chia.
"Ryan is getting married to Yellena, not her dad," tambah Tuan Chia.

"Saya minta maaf kalau latar belakang saya buat tuan dan puan rasa tak kena," ayahku bersuara.
Aku pandang ayah yang duduk sugul di sebelah Vlin.

Steve berdehem.

"The past doesn't matter Mr. Johnny. Natasha, kita pun bukan clean sangat," sindirnya. Natasha ketap bibir dan telan air liur. Dia menjeling Tuan Chia dan Puan Chia yang kelihatan tenang menjamah makanan.

***

"They are planning a wedding?" Soal Stella. Aurora puterinya sudah lena tidur, namun rasanya itu hanya sementara.
Dia tak sabar nak tunggu Aurora besar agar dia boleh buat kemunculan semula dalam industri hiburan.

Danny angkat kening.

"Stella, I was thinking...lepas Ryan dengan Yell kahwin, should we moved overseas?" Soalnya perlahan.

"Hah!" Stella berkerut.

"It'll be awkward with Yellena and Ryan," kata Danny.

Stella mencemik. Dia ada rancangan lain iaitu kemunculan semula. Apa yang nak kekok? Ryan tempoh hari elok sahaja dukung si Aurora! Yell pula dah terima lamaran Ryan. Mereka dah tak saling berhutang!

My Traitor Bestie (BM)Where stories live. Discover now