Pagi itu Ryan baru beritahu aku yang kami akan ada makan malam keluarga pada keesokkan hari. Dia dah aturkan segalanya, aku cuma perlu tunjuk muka sahaja.
Namun, pertemuan itu tidak membuatkan aku senang hati. Dengan latar belakang ayah, pasti keluarga Ryan akan pandang rendah dengan aku.
Disebabkan hal itu juga, seharian aku cuba mengelak daripada bertembung dengan Ryan di pejabat.
Namun, semuanya berubah apabila waktu pulang bekerja. Nak tak nak, aku diseret naik lif sekali dengan Ryan. Aku buat muka kelat dan diam seolah-olah tiada apa-apa yang terjadi. Namun, bisikkan orang sekeliling tentang kami serta ketawa kecil mereka memang tak dapat menyembunyikan hubungan antara aku dan Ryan."Nak makan apa petang ni?" Soalnya polos seperti dunia ini ada kami sahaja walhal dalam lif yang sempit ini ada ramai pekerja. Dah la semua diam sebab naik lif sekali dengan Ryan.
"Apa-apa je,you decide" balasku.
Ryan mendengus."Western?" Soalnya.
"We just ate steak last week," balasku.
Ryan diam."Chinese food?" Soalnya.
"I'm not in mood for spicy things," balasku.
Dia senyap. Kemudian dia mendekati aku.
"Okay, indian curry!" Putusnya mencapai lengan aku tanpa segan silu. Dia tersengih ke arah aku.
"How about korean cuisine? Kimchi jiggae," balasku.
"You cakap I decide," dia merungut manja.Pintu lif terbuka.
Semua pekerja yang tersipu-sipu segera bergerak keluar bersama kami."Yes you decide. Korean food," putusku. Ryan telan air liur dan angguk kepala. Aku menjeling ke arahnya.
"You marah I ke princess?" Soalnya."No...just like how you decide to arrange the family meeting, I pun nak merasa jugak buat decision without consulting each other first," kataku. Ryan mendengus.
"Princess, eventually it'll happen. Kita nak kahwin, kena ada proper family meeting," balasnya.Aku diam.
"Abang, you tau kan background ayah," balasku.
"My family also know and they didn't care," balasnya.
Aku tunduk.
"I tak kisah if diaorang tak peduli. The matter is I care," kataku.Ryan mendengus.
Aku angkat kening. Tak sepatutnya aku tambahkan pening kepala Ryan. Dia dah la sibuk dengan pelbagai hal syarikat."Semua family members you ada ke?" Soalku. Ryan angguk.
"Danny and Stella sekali?" Soalku. Berdasarkan media sosial, Stella tengah berpantang. Ryan angguk.
"Tak kot," balasnya. Aku angkat kening."Cakap pasal Danny..." Ryan atur bicara.
"They were asking when we are going to meet Baby Aurora," katanya.
"Anak Stella?" Soalku mendengar nama panggilan anak perempuan Danny dan Stella. Ryan angguk.Aku ketap bibir.
"There's no problem with you meeting them right?" Soalnya.
Aku geleng.
"No," balasku selamba."They're our past," kataku.
"My present is you now," balasku sambil sengih kambing. Ryan memeluk bahuku dan mengiringi aku berjalan ke kereta.
"My present, my future, this life, or afterlife," bisiknya.
***
"Patut ke aku cakap yang aku bekas juara MuayThai 1980-an?" Soalan Johnny cukup untuk membuatkan Vlin mencebik.
"Kenapa tak cakap sekali kau ada lesen menjahit?" Soal Vlin pesimik. Johnny garu kepala.
"Kenapa tak cakap jugak kau dibebaskan sebab berkelakuan baik sepanjang tempoh penjara?" Sekali dia menghentam, memang akan tak sudah-sudah.
YOU ARE READING
My Traitor Bestie (BM)
RomansaAtas nama persahabatan, Yellena mengalah dengan perasaan. Cintanya terkubur begitu sahaja. Mana taknya, Yellena jatuh hati dengan kekasih hati rakan baik sendiri. Bagi Yellena...jika tak dapat berdiri di sisi, cukuplah dia berada di tepi sebagai pem...