AYURI memandang siling pejabatnya. Kejadian pada hari ini dan semalam agak mencurigakannya. Kenapa Niel dan Ayumi seperti hilang ingatan tentang semalam? Kenapa perasaan mereka tiba-tiba berubah? Adakah mereka bertaruh? Semakin dia memikirkan perkara itu, semakin dia bingung. Ada sesuatu yang enggak beres! Bisiknya.
Dia dapat rasakan ada rahsia disebalik kejadian yang berlaku itu. Mungkin dia patut menyiasatnya sendiri. Orang biasa tidak akan melakukan perkara yang sedemikian, pasti ada sesuatu yang telah berlaku.
Kemudian, dia dapat mendengar bunyi pintunya diketuk. Dia bersuara dan membenarkan gerangan yang mengetuk pintunya itu untuk masuk. Lelaki berambut afro menjengahkan kepalanya dicelah-celah pintu tersebut dan memandang ke arahnya.
"Kau nak apa?" soal Ayuri acuh tak acuh.
"Hmmmmm......aku nak tanya kau satu soalan, boleh?"
Ayuri mengangkat kepala dan merenung anak mata si afro tersebut. "Okey, tapi bukan percuma."
"Alah...soalan aje pun, bukannya aku suruh kau buat kerja."
"Dah, keluar!"
"Okey-okey....Jadi, kau nak apa dari aku? Tapi, aku minta maaf awal-awal sebab aku tak boleh bagi diri aku kepada kau. Berdosa."
"Kau memang nak makan kaki sangat ke? Ada aku minta itu dekat kau? Tak ada, kan? Kau jangan nak buat tanggapan sendiri. Sebelum kau cakap apa-apa atau 'berloyar-buruk' dengan aku, kau dengarlah dahulu. Tak ada adab!"
"Yalah-yalah. Kenapa garang sangat kau hari ni?"
"Kau memang nak berdiri depan pintu itu ke atau masuk dan duduk di depan aku?"
"Boleh ke? Tak kena tangkap basah? Tak ada sesiapa akan mengata? Nanti ada orang kata aku ada hubungan kau."
"Kau pekerja aku Zull, jadi orang tak akan mengata. Pekerja aku yang lain elok aje masuk pejabat aku walau aku berdua-duaan dengan mereka. Pemikiran engkau tu yang agak kolot. Jantan jenis apa kau ni?"
"Kita tanya je, janganlah marah..." Zull memasukkan badannya ke dalam bilik itu dan menarik kerusi di hadapan Ayuri yang merupakan bosnya.
"Cakaplah kau nak apa!" ujar Ayuri tegas.
"Um...Aku nak tanya pasal Mazhe sebenarnya."
"Ha? Kau nak tanya pasal Uncle, kau patut pergi jumpa dialah, kan? Kenapa kau datang sini pulak?"
"Sebab aku tahu kau dan mak cik kau kenal dia."
"So?"
"Dah berapa lama Mazhe dan mak cik (MB) kau kenal?"
"Tan Sri Mazhe. Boleh tak kau beradab sikit dengan gelaran orang."
"Heh, okey. Jadi, berapa lama mereka kenal."
"Mak cik aku senior dekat SMBB. Sebelum dia pindah Johor, dia pernah duduk sini. Mak cik dan isteri Uncle kenal sewaktu program 'Orientasi Bersama Alumni'. Masa aku berumur 5 tahun, mak cik aku hantar aku dekat isteri Uncle. Isteri dialah yang jaga aku dan Khai sehingga kami berumur 7 tahun. Lepas tu, Iz pula yang dihantar dekat situ. Aku maksudkan Jason. Dan....ada suatu peristiwa yang tidak diingini berlaku di rumah tu. Jadi, aku, Khai dan Iz dihantar ke tempat asuhan yang lain pula. Kami tak pernah berpisah sehinggalah aku dan Khai berumur 15 tahun. Lepas itu..."
"Jap-jap! Aku tanya pasal Tan Sri Mazhe, bukan pasal kau dan kisah lampau kau. Yang kau seghonok bercerita pasal Khai dan Iz tu kenapa?"
YOU ARE READING
OLIENPIECE 1: Wira Terakhir (Musim 1)
FantasySepuluh batu permata Saphira telah jatuh ke bumi. Batu-batu itu telah memilih pemegang yang dirasakan layak untuk memiliki mereka. Sesiapa yang memiliki batu itu akan mempunyai kuasa. Dilan dan kawannya yang lain telah berjuang habis-habisan untuk m...