...sambungan Bab 16

121 13 0
                                    

.

.

.

14 Tahun yang lalu.

Dilan (7) sedang bermain-main dengan permainan Millionaire di atas lantai yang dilapik oleh karpet. Ibunya, Imanina (38) sedang khusyuk memasak makanan waktu malam. Ayahnya, Mukhlis (39) sedang membaca sesuatu di atas meja makan sementara menunggu makan malam siap. Adik bongsunya, Aireen (4) sedang tidur di dalam bilik. Kemudian, loceng rumah mereka berbunyi. Mukhlis memandang pintu hadapan secara sepontan. Imanina berhenti memasak dan cuba untuk ke arah ruang tamu dan membuka pintu itu, namun dia dihalang oleh Mukhlis.

"Tak apa, biar Abang yang bukakan. Awak sambung masak." arah Mukhlis dan terus berlari anak untuk membuka pintu dan melihat gerangan yang bertandang ke rumah mereka. Setelah melihat orang tersebut, Mukhlis tersenyum gembira.

"Ya Allah Samir. Eh, masuklah...Ya Allah. Lama tak nampak kamu." ujar Mukhlis menuju ke arah pintu hadapan rumah teresnya dan membuka pintu pagar.

"Apa khabar Mukh. Eh, makin tua bila lama tak nampak. Haha." Samir (39) berjabat tangan dengan Mukhlis apabila Mukhlis menghulurkan tangannya.

"Masuk, masuk." pelawa Mukhlis mesra.

Samir mengangguk sambil turut mengajak isteri serta anak perempuannya. Mereka memasuki halaman rumah Muklhlis dan keluarga. Dilan berhenti bermain permainan millionaire apabila mendapat tahu seseorang mengunjungi rumahnya. Dilan berlari anak untuk bersembunyi di sebalik Ibunya.

"Aiman, kenapa ni. Ya Allah, orang aje pun yang datang. Meh sini, keluar jumpa siapa yang datang." ajak Imanina lembut.

Dilan menggelengkan kepalanya cepat. Dia terus bersembunyi di sebalik dinding ruang tamu. Dia tidak ingin berjumpa orang tersebut. Imanina menggelengkan kepala apabila melihat gelagat anak lelakinya.

"Iman, tengoklah siapa yang datang ni." jerit Mukhlis menyuruh isterinya, Imanina untuk keluar. Iman menjawab dengan tergesa-gesa.

"Ya, Bang. Kejap." Iman membuang apron dari badannya dan meletakkannya di atas kabinet dapur. Dia berjalan menuju ke ruang tamu.

"Eh...Um...La, kawan lama Abang kan. Abang Samir dan Kak Asamiyah. Ya Allah, lamanya tak jumpa." Imanina menuju ke arah Asamiyah dan bersalaman.

"Kau sihat ke?" soal Asamiya (39). Imanina (38) mengangguk sambil memberikan senyuman manis.

"Mestilah. Eish, anak engkau ke ni?" duga Imanina dan menunduk untuk melihat anak Asamiyah dan Samir.

"Yalah, anak aku. Satu-satunya anak tunggal aku." sahut Asamiyah gembira.

"Oh, inilah Mira anak perempuan kau kan. Kali terakhir aku tengok dia masa dia umur 3 tahun kan? Tak ingatlah. Dah besar rupanya. Hai, ni Mak Cik Iman."

Imanina menghulurkan tangan kepada Mira atau nama penuhnya Ayumira Qasmaran (9). Ayumi menyambut tangan Imanina dan menciumnya.

"Eh, pandainya." Imanina menggosok kepala Ayumi lembut.

"Jomlah duduk. Iman, buat air ya." pinta Mukhlis.

Imanina mengangguk faham dan menuju ke arah dapur. Asamiyah, Samir, Ayumi dan Mukhlis duduk di atas kerusi di ruang tamu. Dilan pula mencuri pandang ke arah ruang tamu di sebalik dinding. Dia merenung ke arah Ayumi tajam. Ayumi pula secara tidak sengaja terpandang kelibat Dilan membuatkan Dilan bersembunyi.

"Ummi hantu!" kata Ayumi selamba.

"Hesh, budak ni. Mana adalah." marah Asamiyah lembut. Mukhlis tergelak-kecil.

OLIENPIECE 1: Wira Terakhir (Musim 1)Where stories live. Discover now