...sambungan 47

34 6 0
                                    

...

LOCENG rehat dibunyikan dan semua pelajar mula berarak ke kafe. Dilan dan yang lain turut ke kafe. Setelah mengambil tempat duduk, Dilan dan yang lain memilih untuk memakan nasi ayam tomato dan segelas jus tembikai. Zull pula telah ke Bilik Pengawas seperti biasa. Sementara itu, dari suatu sudut di kafe itu, sekumpulan pelajar lelaki sedang rancak berbual-bual di sebuah meja lain dalam kafe yang sama.

"Eh, korang tengok berita semalam?" soal Ahmad.

"Berita apa? Apa barang tengok berita, lebih baik aku main 'game'." sampuk Rompi. Dia disokong oleh Zaf.

"Ala, kau tahu kan kawasan rumah aku tu ada sebuah makmal sains besar. Semalam aku adalah bunyi pelik-pelik, tapi agak jauhlah bunyi tu. Lepas tu benda tu keluar berita. Baru aku tahu makmal tu kena pecah masuk. Lepas tu, aku dengar jiran-jiran aku cakap Professor di situ buat satu eksperimen dilarang dan dibuang kerja. Nak jadikan cerita, eksperimen dia dikuarantinkan dalam makmal tu, jadi dia datang nak ambik balik." bisik Ahmad.

Zaf dan Rompi membuat wajah pelik. "Eksperimen apa dia buat sampai sanggup pecah masuk?" soal Zaf.

"Kau tahu sejarah Frankenstein?" soal Ahmad membuat nada seram.

"Frankenstein!?" jerit Zaf dan Rompi serentak.

"Kau serius?" soal Rompi. Ahmad mengangguk dan menyambung lagi.

"Jiran aku cakap dia buat raksasa sama seperti Dr. Victor Frankenstein ciptakan. Seekor raksasa yang dijahit dengan sambungan isi dan kulit mayat-mayat manusia." terang Ahmad.

"Engkau biar betul. Semua tu fiksyen jelah. Daripada novel orang putih dulu-dulu kut. Mana boleh hidup benda tu. Tak logiklah. Eh, siapa yang buat cerita tu?" soal Rompi.

"Jap, aku tanya Pak cik 'Google'. Kejap, ha...pembuat novel dia ialah Mary Shelley. Aku baca sinopsis dia kejap..." celah Zaf sambil melihat telefonnya.

"Eh, tak payahlah baca sinopsis dia tu. Itu tak penting, yang penting sekarang ni makhluk tu sedang berkeliaran kau tahu tak." marah Ahmad serius. Zaf dan Rompi gelak.

Ahmad membuat wajah geram. "Korang tak percayakan aku ke?"

"Mad, kau pernah nampak makhluk tu dengan mata kau?" duga Zaf. Ahmad menggeleng.

"Habis tu, mana kau tahu berkeliaran? Polis di sini tak bagi amaran apa-apa pun. Dan jangan risau, kita ada 'superhero' kut. Kan, Zaf? Haha. Lawaklah kau ni." Rompi tergelak lagi.

"Korang tak percaya? Nak pergi siasat tak?" soal Ahmad serius. Dia memandang Zaf dan Rompi serius.

"Kat mana?" tanya Rompi kembali.

"Makmal tu lah. Makmal tu terletak 500 kilometer dari rumah aku. Kita berkumpul di 7Rise berdekatan rumah aku tu. Korang ada basikal kan? Kita pergi sana dengan basikal. Kampung korang bersebelahan dengan kampung aku je. Malam ni korang tidur je rumah aku sebab esok cuti. Lagipun, aku ada 'game' baharu. Abang aku dari UK bawak balik 'game' dia." ajak Ahmad teruja. Zaf dan Rompi seperti berfikir dan kemudian mengangguk.

"Pukul berapa nak berkumpul?" soal Zaf.

"8.30 malam, lepas Isyak. Tak adalah mak aku membebel sangat nak aku solat dulu sebelum keluar. Tapi, kita kena pergi dengan menyorok-nyoroklah sikit." kata Ahmad lagi.

"Kenapa pulak?" soal Rompi ingin tahu.

"Takut ada polis jaga. Macam mana?" duganya.

OLIENPIECE 1: Wira Terakhir (Musim 1)Where stories live. Discover now