...sambungan 46

32 9 0
                                    

...

Di Makmal Keluarga Mazhe, 3.15 petang.

Ayumi meletakkan 'slaid' kaca di atas tisu kosong. Kemudian, dia mengeluh. Prof. Rachan yang melihat perkara itu mendekati Ayumi.

"Kenapa ni Ayumi?" soal Rachan sambil menarik kerusi dan duduk berhadapan dengan Ayumi.

"Tak ada apa-apalah....Um, Prof." panggil Ayumi perlahan.

"Ya."

"Prof, dah kahwin kan?"

"Mestilah."

"Mana isteri Prof?"

"Dah meninggal. Saya cuma ada dua orang anak. Dua-dua dah kahwin."

"Oh. Macam mana Prof boleh menikah dengan isteri Prof?"

"Saya lamar dia, then dia terima."

"Ah. Bahagia ke?"

"Sudah semestinya. Kahwin dengan orang yang kita suka 'best' tau."

"Macam mana kalau kita sukakan seseorang itu, tapi orang itu tak sukakan kita?"

Rachan menongkat dagu di meja. Dia cuba berfikir. "Masa saya dulu pun, isteri saya cakap dia tak sukakan saya. Tapi, dia terima saya sebab dia tahu saya dapat jaga dia dengan baik. Ayumi, kamu ni sangat jarang bercakap pasal cinta, apa kamu sudah jatuh cinta dengan seseorang ke?"

Ayumi tersentap. "Tanya pun salah ke?"

"Kamu sudah jatuh cinta kan. Dengan siapa? Apa dia lebih genius daripada kamu?"

"Tak! Sudahlah orang tua. Huh, masa saya berehat dah tamat. Saya nak mulakan eksperimen balik."

"Ayumi, kamu patut 'enjoy' dengan hidup kamu sekarang ni. Asyik buat eksperimen je. Kamu cubalah lepak dengan kawan-kawan kamu."

"Saya tak ada kawan."

"Kawan serumah kamu kan ada."

"Mereka bukan kawan, mereka sekadar kenalan."

"Sampai bilalah kamu ingin jadi macam ni. Hidup kamu ini 'plain' sangat. Tak ada 'colors'."

Ayumi sekadar berdiam diri. Dia meneruskan eksperimen dia yang tertangguh tadi. Kalau dulu, dia akui hidupnya kosong tanpa warna, sekarang ini dia sudah menemui sesuatu yang bakal mewarnakan hidupnya. Ayumi tersenyum. Dia sudah tidak sabar menunggu petang ini.

...

MINA dan Niel berjalan masuk ke restoren Korea itu. Di dalamnya, Mina terkial-kial mencari Yurina. Kemudian, dia tertumpu ke satu sudut di mana Yurina dan Henna sedang enak menjamu selera. Mina berlari ke arah mereka.

"Yo!" sapa Mina sambil merangkul leher jinjang Henna yang sedang membelakanginya.

"Mina, awak pun ada dekat sini? Kalau awak ada di sini, maknanya Tina pun ada dekat sinilah kan? Mana dia?" soal Khai teruja sambil memerhatikan sekelilingnya.

"Haha. Er, Tina pergi mana entah tadi. Nanti dia datang sini kut." jawab Mina sambil menggaru kepalanya.

"Tina ada je dek........Uhuk!" Niel mengaduh apabila Mina menyiku perut Niel. Niel memandang Mina tajam. Mina sekadar menjeling.

Yurina yang memahami tindak-tanduk Mina itu mula menyampuk, "Eh, duduklah, kita makan sama-sama." ajak Yurina.

Mina terus menarik kerusi dan duduk di sebelah Henna. Manakala, Niel duduk di sebelah Khai. Niel yang duduk berhadapan Mina itu menjeling Mina tajam. Sekarang ini, Niel sedang mengelegak dengan api kemarahan. Dia tidak suka Mina melakukannya sebegitu. Mina sekadar tergelak nakal.

OLIENPIECE 1: Wira Terakhir (Musim 1)Where stories live. Discover now