Bab 25: SERIJA! Sedozen Raksasa Berkaki Empat.

104 17 0
                                    

Di Kampung Ubi Kayu, pukul 9.00 malam.

MINA, Yurina, Henna dan Tina sedang bersembunyi di sebalik semak berhampiran kejadian serangan malam tadi. Mereka telah sampai pada pukul 8.30 malam tadi dengan menaiki bas dan menunggu sesuatu terjadi hampir 30 minit. Mina mengeluh berat.

"Kau orang rasa benda tu akan serang tempat ni sekali lagi ke?" soal Yurina sambil memandang wajah kesemua ahli Night Stalkers.

"Mungkin..." jawab Mina ringkas sambil menjongketkan bahunya.

Mereka berlima telah bersiap dengan memakai pakaian rasmi Night Stalkers. Ayumi yang berada di atas pokok berhampiran semak itu menyilangkan tangannya. Dia rasa dia sedang membuang masanya pula.

"Di tempat yang sama? Ada kemungkinan tak benda tu beralih ke tempat lain?" duga Yurina dengan wajah berkerut seribu.

"Kalau lagi sejam tak ada serangan, kita balik." celah Ayumi dari atas pokok.

"Lagi sejam!? Lamanya kena tunggu, Ya Allah! Drama kegemaran aku akan ditayang masa tu."

Mina menghentakkan kakinya ke tanah. Waktu itu, dia, Yurina, Henna dan Tina sedang duduk mencangkung di atas rumput.

"So!?"

"Aku bukan cakap dengan kau ya. Jangan nak perasan."

"Apa-apalah." balas Ayumi malas. Dia tiada perasaan untuk bertekak tika itu. Mina mencebik.

"Um, sebenarnya saya ada satu persoalan." celah Henna secara tiba-tiba sambil membetulkan posisi cermin matanya.

Semua mata memandangnya kecuali Ayumi yang sedang mendongak melihat ke arah langit yang dihiasi dengan bintang-bintang.

"Ha, persoalan apa?" soal Mina cepat.

"Pukul berapa serangan tu bermula ya?"

"Aku baca tadi dalam pukul 1 pagi...kut." jawab Yurina tenang. Mina dan Tina terus melopong.

"Hah!? Maksudnya kita kena tunggu sampailah pukul 1 pagi? Aaaaaaah, kenapalah nasib kita macam ni." Mina merintih sedih.

"Mina, tak baiklah mengeluh. Ke kita nak bahagi tugas mengikut masa? Maksudnya, sekarang aku dan Henna akan pantau sampailah pukul 12.00 pagi. Dan korang berehat dulu. Pukul 12.00 pagi nanti kau, Tina dan Ayumi akan jaga tempat ni..." cadang Yurina.

"Um, boleh ju..." beum sempat Mina menghabiskan kata-katanya, Ayumi memotong.

"Aku tak ingin digandingkan dengan Mina dan Tina. Entah-entah masa benda tu muncul, diorang tu bersembunyi aje. Aku tidak percayakan perempuan yang hanya fikir untuk tarik perhatian lelaki yang tidak pernah menunjukkan minat pada dia dan juga perempuan yang hanya suka tengok drama. Buang masa aje!" bantah Ayumi tegas.

Mina terus mencebik. Tina membuat wajah sedih. Pada malam itu, Tina memang tiada hati untuk beroperasi memandangkan dia risau Joshua akan mendedahkan hubungan mereka berdua sebelum ini kepada Dilan.

"Baiklah kalau macam tu! Yurina aku rasa lebih baik sekarang ni aku, Tina dan Henna yang jaga tempat ni. Pukul 12.00 pagi nanti, giliran korang berdua pula."

Mina berdiri sambil melihat ke arah Ayumi tajam dan mengalih pandangan ke arah Yurina pula.

"Okey!" jawab Ayumi cepat dan terus melompat turun dari atas pokok.

Ayumi terus bersembunyi di belakang pokok dan membuka zip beg. Dia ingin memakai semula baju normal memandangkan dia ingin pulang ke rumah sewanya kembali. Namun, belum sempat Ayumi memakai baju kebiasaan, dia perasan sesuatu melepasinya.

OLIENPIECE 1: Wira Terakhir (Musim 1)Where stories live. Discover now